Rollespill i kommunikasjon
Klassen deles i fire grupper som får hver sin case å jobbe med. Hver gruppe skal lage to rollespill, både A og B. Bytt gjerne på rollene som gjest/kunde og ansatt. I begge oppgavene er det viktig at alle tar oppgaven seriøst.
Skriv først dialogen mellom medarbeideren og kunden. Framfør deretter dialogen som rollespill for klassen.
De andre elevene kommenterer rollespillet. Hvordan var kommunikasjonen i de to alternativene A og B?
Situasjonsbeskrivelse 1: Usikker kunde trenger hjelp og veiledning
En ung mann skal handle inn råvarer fra ferskvareavdelingen til en romantisk middag. Han er veldig usikker på hva han skal velge, og hvordan han skal tilberede middagen. Kunden trenger hjelp og veiledning.
A) Lag et rollespill der ferskvarehandleren ikke klarer å lese kundens signaler og derfor ikke klarer å gi ham hjelp og veiledning. Kundens usikkerhet gjør at han til slutt velger å forlate ferskvareavdelingen uten å handle.
B) Lag et rollespill der den ansatte raskt ser at kunden er usikker og tilbyr hjelp og veiledning som fører til kjøp.
Situasjonsbeskrivelse 2: Krevende gjest på restauranten
En krevende gjest med mye kunnskap om mat og drikke vil bestille fra menyen og har mange spørsmål.
A) Lag et rollespill der gjesten ikke får ordentlige svar på spørsmålene sine, og der vedkommende sitter igjen med et dårlig inntrykk av restauranten.
B) Lag et rollespill der gjesten blir møtt med god kunnskap på alle spørsmålene sine og får veiledning i valg av mat og drikke.
Situasjonsbeskrivelse 3: Misfornøyd kunde på bakeriet
En kunde på bakeriet skal hente en kake hun har bestilt til mannens 50-årsdag, men er ikke fornøyd med kakens størrelse. Hun mener at kaken er altfor liten til at alle gjestene skal kunne få et stykke hver. I tillegg mener hun at kaken ikke er pyntet slik hun ønsket.
A) Lag et rollespill der du avviser kundens innvendinger, insisterer på at kaken er slik hun har bestilt, tar betaling og sier farvel.
B) Lag et rollespill der kunden innvendinger blir håndtert på en god måte, og hvor kunden betaler med en fornøyd mine.
Situasjonsbeskrivelse 4: Dårlig utvalg på menyen
En gjest i ei kantine har bedt om å få snakke med kjøkkensjefen. Gjesten klager på at menyen inneholder altfor få vegetariske alternativer, og altfor mange retter med rødt kjøtt. Personen mener at kantina må ta mer ansvar for å tilby en bærekraftig meny.
A) Lag et rollespill der gjestens innspill blir avvist.
B) Lag et rollespill der gjestens innspill blir tatt imot og takket for.