Konflikthåndtering
Konflikter kan oppstå overalt, også på arbeidsplassen. Som servicemedarbeider er det viktig å kunne vurdere hva som kan skape en konflikt, hvordan konflikter kan unngås, og hvordan man kan sette inn tiltak for å håndtere konflikter.
Som servicemedarbeider er det viktig at du
- har kunnskap om ulike typer konflikter
- kjenner til hvordan konflikter kan utvikle seg og forsterkes
- har ferdigheter i å håndtere konflikter
- har ferdigheter i kommunikasjon, slik at du ikke bidrar til å forsterke konflikten
Konflikt vil si sammenstøt mellom interesser, verdier og handlinger. På arbeidsplassen kan det oppstå konflikter mellom
- arbeidsgiver og medarbeider(e)
- to eller flere medarbeidere
- medarbeidere og kunder
Konsekvenser av konflikter i arbeidslivet kan være dårlig arbeidsmiljø, uvennskap, krenkelser, dårlig selvtillit, sykemeldinger, dårlig kundeservice, dårlig omdømme for butikken og redusert omsetning.
For å kunne avdekke konfliktrisiko må man kunne kjenne igjen og oppdage tegn på at en konflikt kan oppstå.
Guoskevaš sisdoallu
Konflikttrappen er en modell som forklarer hvordan konflikter gjerne utvikler seg. Det er enklest å håndtere en konflikt på det nederste trinnet i trappen.
Her skal vi se på en konkret metode med fem trinn som du kan bruke dersom du skal takle en situasjon der det er risiko for konflikt.