Konflikthåndtering
Servicemedarbeidere skal kunne vurdere konfliktrisiko i ulike situasjoner og foreslå tiltak for å forebygge og håndtere konfliktrisiko.
Hvor oppstår konflikter?
Konflikter kan oppstå overalt, også på arbeidsplassen. Som servicemedarbeider er det viktig å kunne vurdere hva som kan skape en konflikt, hvordan konflikter kan unngås, og hvordan man kan sette inn tiltak for å håndtere konflikter.
Hva bør du vite om konflikter?
Som servicemedarbeider er det viktig at du
- har kunnskap om ulike typer konflikter
- kjenner til hvordan konflikter kan utvikle seg og forsterkes
- har ferdigheter i å håndtere konflikter
- har ferdigheter i kommunikasjon, slik at du ikke bidrar til å forsterke konflikten
Konflikt vil si sammenstøt mellom interesser, verdier og handlinger. På arbeidsplassen kan det oppstå konflikter mellom
- arbeidsgiver og medarbeider(e)
- to eller flere medarbeidere
- medarbeidere og kunder
Konsekvenser av konflikter i arbeidslivet kan være dårlig arbeidsmiljø, uvennskap, krenkelser, dårlig selvtillit, sykemeldinger, dårlig kundeservice, dårlig omdømme for butikken og redusert omsetning.
For å kunne avdekke konfliktrisiko må man kunne kjenne igjen og oppdage tegn på at en konflikt kan oppstå.
Guoskevaš sisdoallu
CC BY-SADán lea/leat čállán Monica Gjertsen Steinbakk. Vuoigatvuođaguoddit: NKI Forlaget ja Amendor AS
Maŋemusat ođastuvvon 09/21/2023