Rollespill i konflikthåndtering
Jobb sammen to og to. Den ene har rollen som kunde, den andre som ansatt.
Velg mellom oppgave A eller B. I begge oppgaver er det viktig at alle tar oppgaven seriøst.
- Skriv først dialogen mellom medarbeideren og kunden.
- Dialogen fremføres deretter som rollespill for klassen.
Kunden har akkurat gjort det slutt med kjæresten og har kjærlighetssorg. Butikkmedarbeideren i klesbutikken er i ferd med å stenge butikken. Klokken er 18. Butikkmedarbeideren møter kunden og sier: «Vi har dessverre stengt.» Kunden blir raskt irritert, stemmen blir ufyselig og usakelig.
Kunden skal prøve å overtale butikkmedarbeideren til å slippe han/hun inn i butikken. Butikkmedarbeideren skal kjenne hvordan det er å bli kjeftet på, og skal samtidig prøve ut prinsippene for konflikthåndtering.
Butikkmedarbeideren jobber i en lekebutikk på et kjøpesenter. En kunde er beruset og på vei inn i butikken. Butikkmedarbeideren ønsker ikke denne kunden inn i butikken. Oppgaven til butikkmedarbeideren er å hindre kunden i å komme inn i butikken, samtidig som han/hun prøver ut prinsippene for konflikthåndtering.