Eksempler på eksamensoppgaver for påbygg
Hvordan er eksamensoppgavene utformet?
Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven kan du få oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver som du kan bli eksaminert i.
Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og forsøkene du har fått oppgitt.
Oppgave 1. Bruk av bioteknologi
Lag ei problemstilling eller en oppgave om bruk av bioteknologi, og drøft etiske spørsmål knyttet til bioteknologi. På sida Vurder argumenter om etiske problemstillinger i bioteknologi finner du eksempler på problemstillinger du kan ta utgangspunkt i.
Aktuelle stikkord
Hva er DNA?
- Hva er sammenhengen mellom gener, kromosomer, DNA og egenskaper?
- Hvordan kan egenskaper gå i arv fra generasjon til generasjon?
- Arv og miljø
Hva er bioteknologi?
Eksempler på bruk av bioteknologi
- Velg ett eksempel på bruk av bioteknologi som du presenterer i mer detalj:
- Hva er prinsippene bak teknologien?
- Hva brukes den til i dag?
Hvilke muligheter kan den gi i framtida?
- Hvilke etiske spørsmål reiser bruk av denne teknologien?
- Drøft aktuelle fordeler og ulemper.
Gi din egen konklusjon der du veier fordeler opp mot ulemper.
Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å belyse noen av problemstillingene dine? Se for eksempel artikkelen Krysning og arv – programmering i Python
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon
gi eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi
drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden
vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
Oppgave 2. Myter og fakta om stråling
Lag ei problemstilling eller en oppgave om stråling, eller ta utgangspunkt i casen under.
Case: Nabo som er skeptisk til stråling
Tenk deg at du har en nabo som har store helseplager. Vedkommende mener dette kommer av stråling fra trådløse nettverk, og hen vil at alle naboene skal skru av sine trådløse nett og gå over til kablet internett. Foreslå mulige løsninger på denne situasjonen.
Aktuelle stikkord
- Beskriv noen sentrale bølgefenomener.
- Forklar hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon.
Gi eksempler på hva slik teknologi brukes til.
- Ta utgangspunkt i påstander om stråling og diskuter disse med bakgrunn i fagkunnskap, gjerne koplet til noen av forsøkene i lista under.
Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å belyse noen av problemstillingene dine? Se for eksempel artikkelen Brytning og overlagring – programmering.
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Lysbrytning (simulering)
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden
vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener
forklare hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon og gi eksempler på hva slik teknologi brukes til
utforske og beskrive elektromagnetisk og ioniserende stråling, og vurdere informasjon om stråling og helseeffekter av ulike strålingstyper
Oppgave 3. Miljøet rundt oss
Lag ei problemstilling eller en oppgave som tar for seg sentrale miljøproblemer, som klimaendringer eller miljøgifter, i Norge og verden i dag.
Aktuelle stikkord
Hva går problemet ut på?
Hvorfor og hvordan har det blitt et problem?
Hva kan vi gjøre for å løse problemet?
Hvordan kan klimaendringer og ande miljøpåvirkninger påvirke evolusjon?
Hvilken rolle har teknologi når det gjelder å løse slike problemer? Kan teknologi være med på å skape problemer også?
Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å belyse noen av problemstillingene dine? Se for eksempel artikkelen Akkumulering av miljøgift – modeller.
Forsøk
Forslag til forsøk
Vurder miljøtilstanden i vann og vassdrag (utvalgte målinger)
Feltarbeid: Abiotiske og biotiske forhold i bekker og elver
Naturlig utvalg med spillet Peppered moths (spill spillet for å skaffe rådata)
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden
gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon
gjøre rede for hvordan noen miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder, og vurdere tiltak for å ta vare på helse og miljø
vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
Kilde
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01‑04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04