Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Lag et intervju i språkfag

Intervju en kjent person. Planlegg og gjennomfør intervjuet på et fremmedspråk ved hjelp av en praterobot.
To elever i samtale i lydstudio. De har på øreklokker og sitter foran mikrofoner. Foto.

Intervju en kjent person!

Jobb i par og intervju en kjent person. Dere planlegger og gjennomfører intervjuet sammen. Bruk en praterobot til hjelp. Underveis undersøker dere hva språkroboten svarer, sjekker fakta og øver på ordforråd og uttale. Til slutt spiller dere inn intervjuet. Da skal den ene av dere være kjendisen, og den andre er journalist.

1. Velg en kjendis

Bestem dere for en kjent person som dere vil jobbe med, for eksempel den franske skuespilleren Omar Sy på fransk eller sangeren Rosalía på spansk.

Planlegg intervjuet dere skal lage. Opprett et delt dokument / samskrivingsdokument og sørg for at begge har tilgang til dokumentet. Tittelen på dokumentet skal være "Intervju med [navn]".

Skriv en kort innledning der dere forteller hvem dere skal intervjue, og hvilken praterobot dere bruker. Oppgi dato for når dere bruker prateroboten.

Tenk over hva slags spørsmål dere kan stille denne personen. Noter minst ti spørsmål på norsk. Plasser spørsmålene i den rekkefølgen dere synes er mest hensiktsmessig. (La spørsmålene bli stående øverst i dokumentet slik at de er lette å se.)

2. Bruk praterobot

Bruk en praterobot, for eksempel prateroboten for elever på Min NDLA. Be den late som at den er kjendisen dere skal intervjue, og be den svare på spørsmålene dere stiller. Dere kan for eksempel starte slik (oversett om dere vil):

"Kan du svare på enkel spansk/ fransk/tysk som om du er [navn]?"

Her er eksempler på flere spørsmål:

  • Hvor kommer du fra?

  • Hvor bor du?

  • Fortell om familien din.

  • Fortell om karrieren din.

Dokumenter samtalen med prateroboten

Gjennomfør intervjuet. Kopier samtalen med prateroboten inn i det delte dokumentet mens dere jobber. Pass på at dere får med både spørsmålene dere selv skriver, og de genererte svarene dere får fra prateroboten.

3. Forstå roboten

Dere får mest ut av arbeidet med roboten dersom dere forstår hva den svarer. Gir den for vanskelige svar på spørsmålene deres, kan dere be den forenkle språket, oversette eller forklare.

Her er eksempler på ledetekster dere kan bruke til forenkling og forklaring av språk:

  • "Kan du fortelle meg hva ... betyr på en enklere måte?"

  • "Jeg forstår ikke ..., kan du oversette eller forklare det på norsk?"

Husk å minne roboten på at den skal svare som om den er den kjente personen dere har valgt, om den glemmer det.

4. Skriv ned svara og sjekk fakta

Nå er det på tide å sjekke informasjonen som prateroboten har gitt dere. Det gjør dere ved å sjekke opplysningene fra den datagenererte teksten opp mot kilder dere stoler på.

Husk å legge ved kildene som dere bruker i faktasjekken, og kommenter om de bekrefter eller avkrefter informasjonen fra prateroboten.

5. Forstå innholdet

Hvor godt forstår dere intervjuet dere har laget ved hjelp av prateroboten? Jobb med (å forstå) språket og innholdet.

  1. Oppsummer intervjuet på norsk. Hva svarer roboten i rollen som den kjente personen i løpet av intervjuet? Fortell hverandre hva dere forstår, og skriv så et sammendrag av intervjuet i det delte dokumentet.

  2. Jobb med ordforrådet og lær sentrale gloser. Lag ei ordliste med ti-femten nøkkelord som er sentrale i intervjuet. Øv to minutter på glosene hver for dere. Bruk gjerne stoppeklokke. Hør hverandre i ett minutt hver.

6. Skriv ned intervjuet

Ta utgangspunkt i samtalen med prateroboten og skriv ned intervjuet. Start på en ny side i det delte dokumentet og jobb med innhold og språk. Språket skal være på et nivå som dere selv og medelevene deres forstår. Svarene personen/roboten gir her, skal derfor være enkle og nokså korte. Det er altså ikke et mål å gjengi de nøyaktige svarene. Bearbeid dem slik at innholdet blir tydeligere.

7. Øv på uttale

Bruk et oppleserverktøy, for eksempel i Word eller OneNote, for å lytte til manuset. Lytt og gjenta til dere kan gjennomføre intervjuet med god flyt og god uttale. Spill inn intervjuet og send lydfila til læreren. Bytt på å stille spørsmål og svare.

8. Bildelegging

Bruk et presentasjonsverktøy, for eksempel PowerPoint. Del opp lydinnspillingen av intervjuet, finn relevante bilder på nettet og legg dem der de passer til innholdet i spørsmål og svar. På siste lysbilde fører dere inn kilder etter stilen APA 7, inkludert bruk av prateroboten og bilder. Husk å bruke Kildekompassets side om APA 7.

9. Refleksjon

Skriv avslutningsvis et refleksjonsnotat i det delte dokumentet. Svar på følgende spørsmål:

  • Hvordan jobbet dere med prateroboten for å finne informasjon? Fortell om ledetekstene/spørsmålene dere brukte, og eventuelt hvilke justeringer dere måtte be om / gjøre underveis i samtalen.

  • Hvordan gikk dere fram for å kvalitetssikre informasjonen i intervjuet? Kommenter hvilken informasjon fra prateroboten dere eventuelt ikke kunne bruke, og hvorfor dere ikke kunne bruke det.

  • Hvordan gikk dere fram for å justere og forenkle språket i intervjuet? Forklar og gi eksempler.

  • Hvordan var det å bruke en praterobot for å lage et intervju med en kjent person på et fremmedspråk? Hva fungerte godt? Hva fungerte mindre godt?

  • Til slutt: Hva har dere lært av å jobbe med denne oppgaven?

10. Innlevering

Lever presentasjonen og dokumentet til læreren.

CC BY-SADán lea/leat čállán Anna Maria Holvik ja PILOTskolen Sjøvegan vgs.
Maŋemusat ođastuvvon 11/14/2023

Oahppanresurssat

KI-oppgaver fra flere fag