Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Tareas: Una entrevista usando un chatbot

Entrevista a una persona conocida de España. Planea y haz la entrevista en español con ayuda de un chatbot.
To elever i samtale i lydstudio. Foto.

Til læreren

Punktene 1 til 6 i opplegget vil ta om lag en dobbelttime. Du finner forslag til videre muntlig og skriftlig arbeid nederst på sida.

Elevene jobber i par og skriver sammen i et samskrivingsdokument. De får en mal som de kan bruke mens de jobber.

Vær oppmerksom på at det kan være vanskelig å få god nok informasjon om enkelte av personene. Informasjonen man får, avhenger av datagrunnlaget som prateroboten er trent på.

Noen prateroboter vil slette dialogen når eleven lukker nettleseren. Det er derfor lurt å gjøre selve praterobot-sekvensen i en sammenhengende skoleøkt.

Hvis du ikke har brukt prateroboter så mye i undervisning, kan det være lurt å lese artikkelen med praterobottips til læreren.

Elevene framfører intervjuet eller spiller inn en lydfil. Bestem hva du ønsker for gruppa di, i forkant av arbeidet.

Una entrevista a una persona famosa

Jobb i par og intervju en kjent person fra Spania.

  • Planlegg intervjuet sammen, og gjennomfør det ved hjelp av en praterobot.

  • Undersøk hva språkroboten svarer, sjekk fakta, bearbeid språket og øv på uttale.

  • Til slutt framfører dere intervjuet eller spiller det inn som en lydfil. Den ene av dere skal være kjendisen, og den andre er journalist.

  • En av dere laster ned dokumentet nedenfor og deler det med den andre slik at dere kan bruke det som et samskrivingsdokumentet mens dere jobber.

Fiillat

1. Elige una persona famosa

Se på lista over kjente personer og bestem dere for hvem dere vil jobbe med. Eventuelt kan dere spørre læreren om å få velge en annen kjent person fra Spania eller Latin-Amerika.

2. Usa un chatbot

Bruk en praterobot, for eksempel NDLAs praterobot for elever. Be den late som den er kjendisen dere skal intervjue, og be den svare på spørsmålene dere stiller. Still konkrete og enkle spørsmål, men unngå gjerne ja/nei-spørsmål.

Documenta la conversación con el chatbot

Kopier samtalen med prateroboten inn i det delte dokumentet mens dere jobber. Pass på at dere får med både spørsmålene og eventuelle dere selv skriver, og de genererte svarene dere får fra prateroboten.

Dere kan for eksempel starte slik:

  • ¿Puedes pretender ser [nombre]? Me gustaría hacerte una entrevista. Kan du late som du er [navn]? Jeg vil gjerne intervjue deg.

  • ¿Puedes utilizar un español sencillo y contestar como si fueras [nombre]? Kan du svare på enkel spansk og svare som om du var [navn]?

Her er eksempler på flere spørsmål dere kan stille:

  • ¿De dónde eres? / ¿De dónde es usted?

  • ¿Dónde vives? / ¿Dónde vive usted?

  • ¿Cómo eres? / ¿Cómo es usted?

  • Cuéntame sobre tu familia. / Cuénteme sobre su familia.

  • Cuéntame sobre tu carrera. / Cuénteme sobre su carrera.

  • ¿Cuándo empezaste como...? / ¿Cuándo empezó como...?

3. Entiende al chatbot

Dere får mest ut av arbeidet med roboten dersom dere forstår hva den svarer. Gir den for vanskelige svar på spørsmålene deres, kan dere be den forenkle språket, oversette eller forklare.

Her er eksempler på ledetekster dere kan bruke til forenkling og forklaring av språk:

  • No entiendo. Jeg forstår ikke.

  • ¿Puedes decirlo de una manera más fácil/sencilla? Kan du si det på en enklere måte?

  • ¿Me puedes decir/explicar lo que significa...? Kan du fortelle/forklare meg hva ... betyr?

  • ¿Puedes traducirlo al noruego? Kan du oversette det til norsk?

  • ¿Lo puedes explicar en noruego/inglés? Kan du forklare det på norsk/engelsk?

Husk å minne roboten på at den skal svare som om den er den kjente personen dere har valgt, om den glemmer det.

  • Debes contestar como si fueras [nombre]. Du skal svare som om du er [navn].

4. Controla la información

Nå er det på tide å sjekke informasjonen som prateroboten har gitt dere.

  • Sjekk opplysningene dere har fått, opp mot kilder dere stoler på.

  • Legg ved kildene som dere bruker i faktasjekken, i dokumentet, og kommenter om de bekrefter eller avkrefter informasjonen fra prateroboten.

5. Adapta y escribe la entrevista

Ta utgangspunkt i samtalen med prateroboten og faktasjekken dere har gjennomført, slik at informasjonen dere bruker, er korrekt. Start på ei ny side i dokumentet, og skriv ned intervjuet dere skal framføre eller spille inn.

Hvor godt forstår dere intervjuet dere har laget ved hjelp av prateroboten? Tilpass og bearbeid språket. Språket skal være på et nivå som dere selv og medelevene deres lett forstår. Svarene "personen"/roboten gir, skal derfor være enkle og nokså korte.

6. Practica y haz la entrevista

Bestem hvem som skal være journalist, og hvem som skal være kjendis. Bytt eventuelt roller halvveis i intervjuet slik at dere får snakket like mye.

  • Bruk et oppleserverktøy, for eksempel i Word eller OneNote, for å lytte til manuset. Lytt og gjenta til dere kan gjennomføre intervjuet med god flyt og god uttale.

  • Avklar med læreren om dere skal framføre eller spille inn intervjuet.

Reflexión final

Reflekter muntlig eller skriftlig over prosess og produkt. Vis hvordan dere har jobbet, og forklar hva dere har lært om personen og om bruk av en praterobot.

Svar på følgende spørsmål:

  • Hvordan jobbet dere med prateroboten for å finne informasjon? Fortell om spørsmålene/ledetekstene dere brukte, og eventuelt hvilke justeringer dere måtte gjøre underveis i samtalen.

  • Hvordan gikk dere fram for å kvalitetssikre informasjonen i intervjuet? Kommenter hvilken informasjon fra prateroboten dere eventuelt ikke kunne bruke, og hvorfor dere ikke kunne bruke den.

  • Hvordan gikk dere fram for å tilpasse og forenkle språket i intervjuet? Forklar og gi eksempler.

  • Hvordan var det å bruke en praterobot for å lage et intervju med en kjent person på spansk? Hva fungerte godt? Hva fungerte mindre godt?

  • Til slutt: Hva har dere lært av å jobbe med denne oppgaven?

Tareas orales y escritas

Trabajo en grupos

Jobb sammen med et annet par og framfør intervjuene dere har laget, for hverandre. Stopp etter hvert svar og la det andre paret gjenfortelle på norsk hva de forsto. Bekreft at de har forstått riktig, eller forklar hva dere faktisk sa, før dere går videre til neste spørsmål.

Un texto

Skriv en tekst om personen din i 5–10 minutter uten å bruke hjelpemidler, eller skriv i 20–30 minutter og bruk hjelpemidler som ordbok og grammatikk.

Una presentación

Praterobot-oppgaven kan være et godt utgangspunkt for en presentasjon eller en fagsamtale. Fortell om den kjente personen, og svar på spørsmålene i boksen "Reflexión final" ovenfor.

Citas rápidas

Still dere opp i to rekker overfor hverandre slik at alle får en samtalepartner. Snakk sammen i par og fortell hverandre om personen dere har intervjuet. Læreren setter på en alarm som går etter 90 sekunder (minst ett minutt, maks to). Når alarmen går, flytter elevene i den ene rekka seg et skritt til høyre slik at alle får en ny samtalepartner.

Vocabulario para hablar

Mi persona famosa es / se llama...
Min berømte person er/heter ...
¡Cuéntame sobre tu persona!
Fortell meg om din person!
Es conocido/a por...
Hen er kjent for ...
¿Dónde vive X?
Hvor bor X?
Vive en...
Hen bor i/på ...
¿De dónde es?
Hvor kommer hen fra?
Es de...
Hen kommer fra ...
¿Dónde nació X?
Hvor ble X født?
Nació en...
Hen ble født i/på ...
¿A qué se dedica?
Hva jobber hen med?
X es / trabaja de...
X er / jobber som ...
¿Cuáles son sus intereses?
Hva er hans/hennes interesser?
Sus intereses son...
Interessene hans/hennes er ...
Le interesa...
Hen er interessert i ...
Opino que X es un/una modelo/persona...
Jeg synes at X er et/en ... forbilde/person.
Tiene/es (por ejemplo)...
Hen har/er (for eksempel) ...

Denne oppgaven tar utgangspunkt i et læringsopplegg utviklet av språklærere ved Sjøvegan videregående skole.

CC BY-SADán lea/leat čállán Stina Grolid ja Anna Maria Holvik.
Maŋemusat ođastuvvon 08/12/2024

Oahppanresurssat

KI-oppgaver fra flere fag