Tareas: Una entrevista usando un chatbot
Jobb i par og intervju en kjent person fra Spania.
Planlegg intervjuet sammen, og gjennomfør det ved hjelp av en praterobot.
Undersøk hva språkroboten svarer, sjekk fakta, bearbeid språket og øv på uttale.
Til slutt framfører dere intervjuet eller spiller det inn som en lydfil. Den ene av dere skal være kjendisen, og den andre er journalist.
En av dere laster ned dokumentet nedenfor og deler det med den andre slik at dere kan bruke det som et samskrivingsdokumentet mens dere jobber.
Fiillat
Se på lista over kjente personer og bestem dere for hvem dere vil jobbe med. Eventuelt kan dere spørre læreren om å få velge en annen kjent person fra Spania eller Latin-Amerika.
Bruk en praterobot, for eksempel NDLAs praterobot for elever. Be den late som den er kjendisen dere skal intervjue, og be den svare på spørsmålene dere stiller. Still konkrete og enkle spørsmål, men unngå gjerne ja/nei-spørsmål.
Documenta la conversación con el chatbot
Kopier samtalen med prateroboten inn i det delte dokumentet mens dere jobber. Pass på at dere får med både spørsmålene og eventuelle ledetekster dere selv skriver, og de genererte svarene dere får fra prateroboten.
Dere kan for eksempel starte slik:
¿Puedes pretender ser [nombre]? Me gustaría hacerte una entrevista. Kan du late som du er [navn]? Jeg vil gjerne intervjue deg.
¿Puedes utilizar un español sencillo y contestar como si fueras [nombre]? Kan du svare på enkel spansk og svare som om du var [navn]?
Her er eksempler på flere spørsmål dere kan stille:
¿De dónde eres? / ¿De dónde es usted?
¿Dónde vives? / ¿Dónde vive usted?
¿Cómo eres? / ¿Cómo es usted?
Cuéntame sobre tu familia. / Cuénteme sobre su familia.
Cuéntame sobre tu carrera. / Cuénteme sobre su carrera.
¿Cuándo empezaste como...? / ¿Cuándo empezó como...?
Dere får mest ut av arbeidet med roboten dersom dere forstår hva den svarer. Gir den for vanskelige svar på spørsmålene deres, kan dere be den forenkle språket, oversette eller forklare.
Her er eksempler på ledetekster dere kan bruke til forenkling og forklaring av språk:
No entiendo. Jeg forstår ikke.
¿Puedes decirlo de una manera más fácil/sencilla? Kan du si det på en enklere måte?
¿Me puedes decir/explicar lo que significa...? Kan du fortelle/forklare meg hva ... betyr?
¿Puedes traducirlo al noruego? Kan du oversette det til norsk?
¿Lo puedes explicar en noruego/inglés? Kan du forklare det på norsk/engelsk?
Husk å minne roboten på at den skal svare som om den er den kjente personen dere har valgt, om den glemmer det.
Debes contestar como si fueras [nombre]. Du skal svare som om du er [navn].
Nå er det på tide å sjekke informasjonen som prateroboten har gitt dere.
Sjekk opplysningene dere har fått, opp mot kilder dere stoler på.
Legg ved kildene som dere bruker i faktasjekken, i dokumentet, og kommenter om de bekrefter eller avkrefter informasjonen fra prateroboten.
Ta utgangspunkt i samtalen med prateroboten og faktasjekken dere har gjennomført, slik at informasjonen dere bruker, er korrekt. Start på ei ny side i dokumentet, og skriv ned intervjuet dere skal framføre eller spille inn.
Hvor godt forstår dere intervjuet dere har laget ved hjelp av prateroboten? Tilpass og bearbeid språket. Språket skal være på et nivå som dere selv og medelevene deres lett forstår. Svarene "personen"/roboten gir, skal derfor være enkle og nokså korte.
Bestem hvem som skal være journalist, og hvem som skal være kjendis. Bytt eventuelt roller halvveis i intervjuet slik at dere får snakket like mye.
Bruk et oppleserverktøy, for eksempel i Word eller OneNote, for å lytte til manuset. Lytt og gjenta til dere kan gjennomføre intervjuet med god flyt og god uttale.
Avklar med læreren om dere skal framføre eller spille inn intervjuet.
Denne oppgaven tar utgangspunkt i et læringsopplegg utviklet av språklærere ved Sjøvegan videregående skole.