Njuike sisdollui
Bargobihttá

Vurder og lag budskap

Vurder ulike budskap og øv dere på å utforme forslag til budskap.

Oppgave 1. Visjon og kommunikasjon – IKEA

Visjonen til IKEA er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene.

  • Undersøk nettsida til IKEA ved å se på hvordan den er strukturert, hvilket innhold som finnes, og hvordan det er formulert.

    • Hvordan gjenspeiler nettsida som helhet visjonen til IKEA?

    • Finn eksempler, beskriv og diskuter med en medelev.

  • Diskuter og formuler et kommunikasjonsmål som dere tenker IKEA kunne hatt for arbeidet med nettsida.

Oppgave 2. Kommunikasjon i reklame

Se og/eller lytt til reklamen nedenfor. Dere kan fortsette å jobbe to og to.

  • Hva er fortellingen i de to reklamene?

  • Hva er budskapet til reklamene?

  • Hvilke retoriske apellformer finner dere? Beskriv eksempler.

  • Hvilke virkemidler blir brukt, og hva er hovedeffekten i denne sammenhengen?

  • Velg en av reklamene. Diskuter hva som kan være en god formulering for et kommunikasjonsmål som kan ligge til grunn for denne reklamen.

Radioreklamen Colorline Superspeed

Reklame: Colorline Superspeed

0:00
-0:00
Jietna: Lars Joachim Grimstad, Egil Pay / CC BY-NC-ND 4.0

Reklamefilmen Kukraft

Video: Tine / CC BY-ND 4.0

Tekstsammendrag

Reklamefilmen til Tine spiller på at bilene deres går på kumøkk og bioavfall. Musikken er lystig rytmisk, det rautes i bakgrunnen. Når sjåføren trykker på bilfløyta, kommer det tydelig rauting. "Raut og kjør" sier sjåføren. Selv om Tine trenger 17 000 norske kuer for å "brødfø" bilene sine i ett år, er ikke det noe problem for dem. De har en million "rautende kraftverk" å ta av. Sjåføren sier at "det må vi raute for". Mennesker i gata snur seg nysgjerrig når de hører rautingen fra melkebilen. Tine har som målsetning at de innen 2025 bare skal benytte fornybart drivstoff og nullutslippsløsninger i transporten. "Kom kyra, kom kyra!", sier sjåføren til slutt.

Oppgave 3

Dere skal planlegge markedskommunikasjon for "Too Good To Go".

A. Bruk kreative modeller

  • Sett dere inn i virksomheten "Too Good To Go".

  • Formuler et kommunikasjonsmål og velg kommunikasjonsmålgruppe.

  • Vurder om dere skal påvirke kundens ubeviste eller bevisste beslutningsprosesser.

  • Bruk modellene AIDA og MECCAS som hjelp til å utforme et budskap.

  • Formuler budskapet deres på minst tre ulike måter.

  • Velg en av formuleringene og skriv den på tavla. Vurder i fellesskap i klassen.

B. Utform budskap

Dere skal lage et budskap for en sosial mediekanal.

  • Diskuter bruk av fortelling og retoriske appellformer for budskapet utformet for "Too Good To Go".

  • Velg en sosial mediekanal.

  • Beskriv utformingen av budskapet skriftlig.

  • Planlegg og lag et innlegg til SoMe-kanalen dere har valgt.

  • Del med klassen.

Oppgave 4. Bruk praterobot

Bruk en robot, eventuelt NDLAs praterobot for elever, som støtte i idéutvikling. Dere finner NDLAs praterobot ved å logge dere inn på Min NDLA. Dere skal søke hjelp til formulering av et budskap og utformingen av det, og velger selv hvilken virksomhet dere vil ta utgangspunkt i.

Dere kan skrive alle instrukser samtidig eller få til en dialog der mer og mer informasjon blir skrevet inn i prateroboten etter hvert.

  1. Gi den en instruks: Be den om hjelp til å formulere et godt budskap.

  2. Gi prateroboten en rolle: Det kan for eksempel være som en kreativ ekspert i markedskommunikasjon.

  3. Vær så presis som mulig når dere beskriver rammene for utvikling av budskapet. Hvilken virksomhet, hvilket produkt, hvilket kommunikasjonsmål, og hvilken kommunikasjonsmålgruppe gjelder for budskapet?

  4. I hvilken kontekst skal budskapet brukes? Kan dere beskrive kommunikasjonstiltaket og/eller kommunikasjonskanalen for å få et enda bedre formulert budskap?

  5. Kan dere be om tips til hvordan budskapet skal utformes og se ut? Hvilken sjanger og hvilken stil kan dere bruke?

  6. Sørg for at dere får litt ulike eksempler å ta stilling til, og diskuter til slutt en løsning som er en kombinasjon av forslag dere får og vurderinger dere gjør selv.

  7. Del med klassen. Diskuter kvaliteten ved de ulike forslagene til budskap og utforming.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Utform budskap

Bruk kreative metoder og virkemidler for å nå fram med et budskap til valgte kommunikasjonsmålgrupper.