Vurder og lag budskap
Visjonen til IKEA er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene.
Undersøk nettsida til IKEA ved å se på hvordan den er strukturert, hvilket innhold som finnes, og hvordan det er formulert.
Hvordan gjenspeiler nettsida som helhet visjonen til IKEA?
Finn eksempler, beskriv og diskuter med en medelev.
Diskuter og formuler et kommunikasjonsmål som dere tenker IKEA kunne hatt for arbeidet med nettsida.
Se og/eller lytt til reklamen nedenfor. Dere kan fortsette å jobbe to og to.
Hva er fortellingen i de to reklamene?
Hva er budskapet til reklamene?
Hvilke retoriske apellformer finner dere? Beskriv eksempler.
Hvilke virkemidler blir brukt, og hva er hovedeffekten i denne sammenhengen?
Velg en av reklamene. Diskuter hva som kan være en god formulering for et kommunikasjonsmål som kan ligge til grunn for denne reklamen.
Dere skal planlegge markedskommunikasjon for "Too Good To Go".
A. Bruk kreative modeller
Sett dere inn i virksomheten "Too Good To Go".
Formuler et kommunikasjonsmål og velg kommunikasjonsmålgruppe.
Vurder om dere skal påvirke kundens ubeviste eller bevisste beslutningsprosesser.
Bruk modellene AIDA og MECCAS som hjelp til å utforme et budskap.
Formuler budskapet deres på minst tre ulike måter.
Velg en av formuleringene og skriv den på tavla. Vurder i fellesskap i klassen.
B. Utform budskap
Dere skal lage et budskap for en sosial mediekanal.
Diskuter bruk av fortelling og retoriske appellformer for budskapet utformet for "Too Good To Go".
Velg en sosial mediekanal.
Beskriv utformingen av budskapet skriftlig.
Planlegg og lag et innlegg til SoMe-kanalen dere har valgt.
Del med klassen.
Bruk en robot, eventuelt NDLAs praterobot for elever, som støtte i idéutvikling. Dere finner NDLAs praterobot ved å logge dere inn på Min NDLA. Dere skal søke hjelp til formulering av et budskap og utformingen av det, og velger selv hvilken virksomhet dere vil ta utgangspunkt i.
Dere kan skrive alle instrukser samtidig eller få til en dialog der mer og mer informasjon blir skrevet inn i prateroboten etter hvert.
Gi den en instruks: Be den om hjelp til å formulere et godt budskap.
Gi prateroboten en rolle: Det kan for eksempel være som en kreativ ekspert i markedskommunikasjon.
Vær så presis som mulig når dere beskriver rammene for utvikling av budskapet. Hvilken virksomhet, hvilket produkt, hvilket kommunikasjonsmål, og hvilken kommunikasjonsmålgruppe gjelder for budskapet?
I hvilken kontekst skal budskapet brukes? Kan dere beskrive kommunikasjonstiltaket og/eller kommunikasjonskanalen for å få et enda bedre formulert budskap?
Kan dere be om tips til hvordan budskapet skal utformes og se ut? Hvilken sjanger og hvilken stil kan dere bruke?
Sørg for at dere får litt ulike eksempler å ta stilling til, og diskuter til slutt en løsning som er en kombinasjon av forslag dere får og vurderinger dere gjør selv.
Del med klassen. Diskuter kvaliteten ved de ulike forslagene til budskap og utforming.
Guoskevaš sisdoallu
Bruk kreative metoder og virkemidler for å nå fram med et budskap til valgte kommunikasjonsmålgrupper.