Njuike sisdollui

Fágaávnnas

Hva er pedagogisk entreprenørskap?

Du kjenner sikkert til begrepet entreprenørskap fra før. Men du har kanskje ikke hørt om begrepet pedagogisk entreprenørskap? Pedagogisk entreprenørskap er en måte å lære på, en læringsstrategi, som kan brukes i alle fag.
Hus, grønt felt, person som viser til en soloppgang. En gjennomsiktig byggning i flere etasjer. Illustrasjon.
Raba gova ođđa siiddus

Hva er pedagogisk entreprenørskap?

Pedagogisk entreprenørskap er en læringsstrategi som består av flere metoder der eleven aktivt deltar i egen læring. Det handler om å koble teori til praksis i elevenes læringsprosesser.

Læringsstrategi

Elevene bruker læringstrategier for å organisere sin egen læring, altså for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå nasjonalt fastsatte kompetansemål.

En læringsstrategi er en arbeidsform – en måte å lære på som man kan bruke i alle fag og som fremmer helhet og dybdelæring for elevene. Det er ikke noe som kommer på toppen av det vi skal gjøre i skolen.

Det er seks elementer som må til for å klassifiseres som pedagogisk entreprenørskap. Disse seks elementene er:

  • samarbeid med lokalsamfunnet
  • prosjektorganisert og tverrfaglig
  • medbestemmelse
  • erfarings- og problembasert
  • aktivitet
  • resultatorientert

Disse seks elementene kan sees på som byggesteiner i pedagogisk entreprenørskap og er med på å gi en forståelse for hvordan du kan ta i bruk pedagogisk entreprenørskap inn mot egne elevers læring.

Fire kompetanseområder

Det er fire entreprenørielle kompetanseområder i skolen. Her kommer det tydelig fram at pedagogisk entreprenørskap som fenomen består av mange fagområder.

I pedagogisk entreprenørskap er det derfor naturlig med tverrfaglig læringsarbeid hvor lærere med ulik fagkompetanse samarbeider med hverandre og med aktører utenfor skolen.

Disse er:

Kreativitetskompetanse

Omverdenkompetanse

Handlingskompetanse

Personlige ressurser

utforskende

skapende

løsningsorientert

problemløsende

iderik

lokale, nasjonale og globale perspektiver

bruke og bygge nettverk

inkluderende kulturforståelse

samarbeidsevne

kommunikasjons-evne

ta initiativ

ansvarsfull

endringsvillig

utfordre seg selv og andre

selvtillit

risikovilje

utholdenhet

respekt

selvstendighet

Guoskevaš sisdoallu

Kilder

Ask, A.S. og Ødegård, I.K.R. (red.) (2014). Entreprenørskap i skole og utdanning. Aktiv, praktisk og meningsfull læring. Kristiansand: Portal Forlag.

Falk-Lundquist m.fl., (2011). Entreprenöriell pedagogik i skolan - drivkrafter för lärare och elever. Umeå: Länstyrelsen Västerbotten

Johansen, V., Skålholt, A. og Schanke, T. (2008). Entreprenørskapsopplæring og elevenes læringsutbytte. (Østlandsforskning Rapport nr. 8, 2008). Lillehammer: Østlandsforskning.

Rønning, W., Hodgson, J. og Tomlinson, P. (2013). Å se og bli sett.
Klasseromsobservasjoner av intensivopplæringen av Ny Giv
. Sluttrapport. Bodø: Nordlandsforskning

Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2009). Elevenes opplevelse av skolen: sentrale
sammenhenger og utvikling med alder. Spesialpedagogikk 74(8), 36-47.

Teigen, I., Markussen, O. og Meldal, A. (2013). Pedagogisk entreprenørskap i videregående skoler – lærernes fortolkninger i Norge, Sverige og på Island. Master. Universitetet i Nordland.

Ødegård, I.K. og Nøvik, T.V. (2019). Pedagogisk entreprenørskap. Kreativitet,
livsmestring og dybdelæring i skolen
. Oslo: Cappelen Damm Akademiske.

CC BY-SADán lea/leat čállán Jan-Arve Overland.
Maŋemusat ođastuvvon 05/29/2020

Oahppanresurssat

Planlegg læring