Njuike sisdollui
Bargodoaibma

Bygg din egen vindturbin

Undersøk hvilke faktorer som påvirker hvor effektiv en vindturbin er. Bygg deretter en modell av en vindturbin som produserer strøm.

Planlegg og bygg vindturbiner

For å kunne lage en vindturbin som er mest mulig effektiv, må dere gå i dybden på vindturbiner og vindteknologi.

Det dere finner ut i prosessen, skal dere bruke til å bygge deres egne modeller av vindturbiner.

Oppdrag

Det lokale energiselskapet vurderer å søke om få bygge et vindkraftverk. Før de går videre med planene, vil de finne ut hvordan vindturbinene bør se ut, og hvordan de bør plasseres i forhold til hverandre.

  1. Lag forslag til hvordan en vindturbin bør utformes for at den skal generere mest mulig effekt. Den må dessuten tåle belastningen godt og bestå av lett materiale.
  2. Lag en plan for hvordan vindturbinene bør settes opp i forhold til hverandre.
  3. Lag en modell (fysisk eller digital) av en vindturbin og et vindkraftverk.

Forarbeid

Sett dere inn i hvordan vindturbiner fungerer.

Guoskevaš sisdoallu

Undersøkelser

Hvilke faktorer påvirker effekten til en vindturbin?

Det er flere faktorer som påvirker hvor effektiv en vindturbin er. Dere skal undersøke disse faktorene og velge de løsningene som kan gi størst effekt:

  • antall rotorblader på vindturbinen
  • formen på rotorbladene
  • vinkelen mellom rotorbladene på vindturbinen og innkommende vind
  • vindturbinenes plassering i forhold til hverandre i vindkraftverket

Planlegg

  1. Legg en plan for hvordan dere skal finne ut hvordan vindturbinen bør konstrueres.
  2. Lag hypoteser/spørsmål som dere tester ut. Eksempel på hypotese: Vindturbinen gir mest effekt med fire rotorblader.

Sluttprodukt og vurdering

Presenter det dere har funnet ut. Lag en rapport, bildeserie eller film.

Dere har lagd et sluttprodukt med høy måloppnåelse hvis presentasjonen inneholder

  • dokumentasjon av arbeidsprosessen
  • målinger og vurderinger dere har gjort
  • ferdige modeller

Kilde

Lektor 2 Naturfagsenteret. (u.å.). Energiproduksjon. Hentet 24. februar 2020 fra https://www.lektor2.no/c2235378/artikkel/vis.html?tid=2235334

Guoskevaš sisdoallu

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Magnar Jarle Lynglund ja Thomas Bedin.
Maŋemusat ođastuvvon 02/24/2020