Njuike sisdollui
Bagadus

Eksamensoppgaver i biologi 1

Få innblikk i hvordan muntlig-praktisk eksamen gjennomføres i biologi 1, og prøv deg på eksempler på noen aktuelle eksamensoppgaver.

Oppgaver ved lang forberedelsestid

Eksamensoppgavene på denne sida er eksempler på hvordan oppgaver kan være utformet når du har muntlig-praktisk eksamen med lang forberedelsestid. Ved lang forberedelsestid får du beskjed om tema/oppgave 24 eller 48 timer før eksamen.

I løpet av forberedelsestida kan du snakke med faglærer, og du kan få tilgang til rom hvor du kan gjennomføre aktuelle forsøk.

Er du privatist?

Privatister må være oppmerksomme på at privatisteksamen kan ha andre retningslinjer enn eleveksamen i samme fylke. I noen fylker har for eksempel privatister kort forberedelsestid, mens elever har lang forberedelsestid.

Praktiske opplysninger som følger med oppgaven

Dette er eksempel på informasjon som følger med oppgaven/temaet som du får utdelt når forberedelsestida starter.

Forberedelsestida

  • Sett deg inn i temaet. Finn ut hva som er mest sentralt i temaet ditt, og forsøk å finne koplinger mellom temaet og de vedlagte kompetansemålene.

  • Hva tror du faglærer/eksaminator kommer til å spørre om på eksamen? Forbered deg på dette, og kom hen i forkjøpet!

  • Snakk med faglæreren din. Fortell hvordan du tolker oppgaven, og hør hva hen tenker.

  • Forberede deg på å gjennomføre forsøkene i oppgaven. Tenk gjennom hvordan du vil kople forsøkene sammen med det du har tenkt å si om temaet du har trukket.

  • Jobb sammen med andre.

  • Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestida.

Notater og hjelpemidler til eksamen

Under eksamen er det kun tillatt å bruke notatene fra forberedelsestida til en eventuell innledning. Dersom notatene er digitale, kan du ikke bruke digitale verktøy til noe annet enn å se på notatene dine eller utføre praktiske oppgaver. Ellers gjennomføres eksamen uten hjelpemidler, men utstyr til forsøk/praktisk oppgave og relevante tabeller vil være tilgjengelig i eksamenslokalet.

Det er ikke tillatt å bruke internett eller kommunisere med andre under selve eksamen.

Slik foregår eksamen

  • Den første delen av eksamenstida kan du bruke til en innledning hvis du ønsker. Her kan du fortelle hva du tenker om temaet for oppgaven, og hvordan biologifaget er relevant for temaet (5 til 10 minutter).

  • Deretter vil eksaminator/faglærer ta utgangspunkt i ditt forslag til løsning av temaet og gjennomføre en fagsamtale med deg ut fra de aktuelle kompetansemålene (20 til 25 minutter).

  • Du skal også presentere eller demonstrere og kunne diskutere resultater fra et aktuelt forsøk (10 til 15 minutter).

  • Dersom du ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitt tema til å bestå eksamen, kan det også brukes andre kompetansemål enn de som er oppgitt i oppgaven.

  • Eksamen varer i inntil 45 minutter.

Tema 1. Forsvar mot sykdom

Lag ei egen problemstilling som knytter sykdom og smitte til dagligliv og samfunnsliv, eller ta utgangspunkt i casen som er beskrevet under.

Case: Skal jeg ta imot tilbud om MMR-vaksine?

Naboen din har en datter som nettopp har fylt ett år. I dag har han fått innkalling til helsestasjonen med tilbud om å gi barnet vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder, den såkalte MMR-vaksinen. Han har lest at barn som har tatt denne vaksinen, senere har utviklet autisme. Dette høres risikabelt ut! Og er det ikke slik at kusma og mange av disse sykdommene ikke finnes i Norge lenger? Hvorfor ta sjansen med vaksinasjon da?

Bruk kunnskaper fra biologi 1 til å gi naboen din faglige begrunnede råd om hva han skal gjøre.

Aktuelle stikkord

  • immunforsvar

  • mikroorganismer

  • vaksiner

  • rus og stimulerende midler

Forsøk

Forslag til forsøk/praktiske oppgaver

Aktuelle kompetansemål
  • planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn

  • gjere greie for korleis virale og mikrobielle sjukdommar oppstår, spreier seg og blir nedkjempa

  • drøfte korleis vaksinar førebyggjer og vernar mot sjukdom på individ- og populasjonsnivå

  • gjere greie for bruk av antibiotika og drøfte moglege konsekvensar

  • utforske samanhengar mellom cellestrukturar og -funksjonar og gjere greie for korleis cellulære membranar dannar grunnlag for kommunikasjon mellom celler

  • samanlikne korleis ulike celler deler seg, og gjere greie for kvifor regulering av celledeling er viktig for vekst og reparasjon

Tema 2. Livsstil og likevekt i organismen

Lag ei problemstilling som handler om hvordan ulike mekanismer sørger for at det indre miljøet i en organisme holdes stabilt, eller ta utgangspunkt i situasjonen som er beskrevet under.

Case: Stress og søvn

Yoel går studiespesialisering på Brattbakken vgs. Han synes det har vært veldig stressende å gå på videregående, sammenliknet med ungdomsskolen. Det er utrolig mange vurderinger hver uke, og han merker at det begynner å glippe i mange fag. Karakterene begynner å gå nedover. I tillegg til skolen trener Yoel en god del på treningssenteret, og han skjønner nesten ikke hvordan han skal klare å jobbe mer med skolen. Det er ikke nok timer i døgnet!

Yoel har lest at forskere mener at vi ikke trenger så mye søvn som vi tidligere har trodd. Kanskje han skal begynne å sove litt mindre for å frigjøre mer tid til skolearbeid og trening? Hvis han blir litt trøtt på kveldene, så finnes det jo alltid koffein i ulike former.

Aktuelle stikkord

  • livsstil

  • homeostase

  • hormoner

  • ulike typer organismer

Forsøk

Forslag til forsøk/praktiske oppgaver

Forsøk: Urinstix

Design eget forsøk: blodsukkermåling

Forsøk: Hvordan blir planter påvirket av lys?

Forsøk: Tre forsøk med plantehormoner

Forsøk: Simulering av membranpotensial

Forsøk: Muskelvev hos dyr

Aktuelle kompetansemål
  • planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn

  • utforske samanhengar mellom anatomi og fysiologi og gjere greie for prinsippa for livsprosessane i organismar

  • gjere greie for korleis utvalde reguleringsmekanismar styrer homeostase hos mennesket, og undersøkje korleis livsstil kan påverke disse mekanismane

  • utforske samanhengar mellom cellestrukturar og -funksjonar og gjere greie for korleis cellulære membranar dannar grunnlag for kommunikasjon mellom celler

  • samanlikne korleis ulike celler deler seg, og gjere greie for kvifor regulering av celledeling er viktig for vekst og reparasjon

Tema 3. Biologisk mangfold i møte med klima- og naturkrisen

Teamet handler om de store truslene mot det biologiske mangfoldet på jorda, nemlig klimaendringer og arealendringer. Lag ei problemstilling som tar for seg hva truslene går ut på, hvordan arter og økosystemer blir påvirket, og hva vi kan gjøre for å begrense skadevirkningene, eller ta utgangspunkt i casen som er beskrevet under.

Case: Forvaltning av arealer i kommunen

Kommunestyret i Dalsosen kommune skal behandle arealplanen for kommunen. Her legges det opp til et stort utbyggingsprosjekt for hytter i en del av kommunen.

  • Pek på mulige faktorer som påvirker det biologiske mangfoldet i dette området. Hvilke undersøkelser kan være aktuelle å gjennomføre, og hvilken informasjon vil disse kunne gi?

  • Hvordan kan man vurdere de kvalitetene som finnes i området, og veie disse opp mot de tiltakene som kommunen planlegger?

  • Hvilke mulige interessekonflikter kan forvaltningen av området føre til? Lag en oversikt over mulige konflikter mellom utbygging og det å ta vare på det biologiske mangfoldet i kommunen. Vurder både positive og negative sider ved ei utbygging, og gi ei anbefaling om hva kommunestyret bør gjøre.

Aktuelle stikkord

  • biologisk mangfold

  • naturens egenverdi

  • interessekonflikter

  • klimaendringer

  • arealendringer

Forsøk

Forsøk og praktiske oppgaver

Aktuelle kompetansemål
  • utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi

  • utforske kva konsekvensar endringar i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfaldet, og drøfte tiltak for ei meir berekraftig forvaltning

  • planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn

  • utforske korleis dei taksonomiske kriteria har endra seg i tråd med den teknologiske utviklinga, og samanlikne organismar med omsyn til fellestrekk og variasjon

  • utforske samanhengar mellom anatomi og fysiologi og gjere greie for prinsippa for livsprosessane i organismar

Tema 4. Livsprosesser hos planter og dyr

Ta utgangspunkt i casen under, eller lag ei egen problemstilling der du sammenligner utvalgte livsprosesser hos ulike typer organismer. Du kan for eksempel sammenlikne

  • gassutveksling i ulike miljøer

  • utskilling i ulike miljøer

  • hvordan utvalgte livsprosesser påvirker hverandre

  • livsprosesser med utgangspunkt i systematikk og evolusjon

Case: Sommerjobb i dyreparken

Du har fått sommerjobb som dyrepasser i den lokale dyreparken. Arbeidsoppgavene dine er å sørge for at dyra har det bra. Det vil si at de får den næringa de trenger, at de har riktige og stabile omgivelser, og at de får stimulert sine naturlige behov og instinkter.

Lag en plan for hvordan du vil legge til rette for noen av disse dyra eller dyr du velger selv.

  • ørkenrev

  • spissnutefrosk

  • kjempeskilpadde

  • kafferbøffel

Bruk kunnskaper knyttet til læreplanen i biologi 1 til å begrunne de valga du gjør.

Aktuelle stikkord

  • sanser

  • fordøyelse

  • transportsystemer

  • utskilling

  • smitte

  • naturens egenverdi

Forsøk

Forsøk og praktiske oppgaver

Forsøk: Undersøk venene

Forsøk: Kapillærkrefter i sugesnabel hos insekter

Forsøk: Muskelvev hos dyr

Forsøk: Hvordan flyr fugler?

Aktuelle kompetansemål
  • utforske samanhengar mellom anatomi og fysiologi og gjere greie for prinsippa for livsprosessane i organismar

  • planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn

  • utforske korleis dei taksonomiske kriteria har endra seg i tråd med den teknologiske utviklinga, og samanlikne organismar med omsyn til fellestrekk og variasjon

  • gjere greie for korleis utvalde reguleringsmekanismar styrer homeostase hos mennesket, og undersøkje korleis livsstil kan påverke disse mekanismane

Tema 5. Kunstige biosfærer

Case: Planlegg en kunstig biosfære

Tenk deg at du er en del av et team med biologer som skal laget et forslag til innhold og oppbygging av en kunstig biosfære som på sikt skal være selvforsynte.

Lag en oversikt over organismer som er nødvendige og nyttige å ha i en slik biosfære. Forklar hvorfor.

Lag mulige scenarier for hvordan forholdene i biosfæren utvikler seg.

Hvilke undersøkelser må dere gjøre underveis for å ha kontroll på abiotiske og biotiske faktorer i biosfæren? Vis og forklar.

Aktuelle stikkord

  • abiotiske og biotiske faktorer

  • biologisk mangfold

  • systematikk

  • formering

  • smitte

  • næringsopptak

  • gassutveksling

Forsøk

Forsøk og praktiske aktiviteter

Aktuelle kompetansemål
  • planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn

  • utforske korleis dei taksonomiske kriteria har endra seg i tråd med den teknologiske utviklinga, og samanlikne organismar med omsyn til fellestrekk og variasjon

  • utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi

  • utforske samanhengar mellom anatomi og fysiologi og gjere greie for prinsippa for livsprosessane i organismar

  • gjere greie for korleis utvalde reguleringsmekanismar styrer homeostase hos mennesket, og undersøkje korleis livsstil kan påverke disse mekanismane

  • gjere greie for korleis virale og mikrobielle sjukdommar oppstår, spreier seg og blir nedkjempa

Kilder

Vestland fylkeskommune. (u.å.). Munnleg-praktisk (MP) eksamen. Hentet 23. mars 2023 fra https://www.vestlandfylke.no/utdanning-og-karriere/elev/eksamen-og-standpunkt/retningslinjer-m-mp-og-p-eksamen---elev/munnleg-m-eksamen/

Viken fylkeskommune. (2023, 19. februar). Muntlig-praktisk eksamen i flere realfaglige programfag – Eleveksamen. https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/eksamen-og-vitnemal/eksamen-for-elever/gjennomforing-av-eksamen/rammedokument-for-eleveksamen-i-lk20/muntlig-praktisk-eksamen/muntlig-praktisk-eksamen-i-flere-realfaglige-programfag-eleveksamen.128068.aspx

Viken fylkeskommune. (u.å.). Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen. Hentet 2. mars 2023 fra https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/eksamen-og-vitnemal/retningslinjer-for-muntlig-muntlig-praktisk-og-praktisk-eksamen/

Trøndelag fylkeskommune. (u.å.). Muntlig-praktisk eksamen. Hentet 23. mars 2023 fra https://www.trondelagfylke.no/vare-tjenester/utdanning/Eksamen/eleveksamen/gjennomfore-eksamen/muntlig-praktisk-eksamen/modell-b.-mp-eksamen-med-24-timer-forberedelse/

Utdanningsdirektoratet. (2020, 10. desember). Regler for muntlig eksamen og muntlig-praktisk eksamen. https://www.trondelagfylke.no/vare-tjenester/utdanning/Eksamen/eleveksamen/gjennomfore-eksamen/muntlig-praktisk-eksamen/modell-b.-mp-eksamen-med-24-timer-forberedelse/

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Thomas Bedin.
Maŋemusat ođastuvvon 2023-03-23