Njuike sisdollui
Geahččaladdan

Forsøk: Ta tida på vanntransporten hos planter

Vi vet at vann og oppløste mineraler transporteres i ledningsvevet hos planter, men hvor fort skjer egentlig denne transporten? Vil farten variere fra plante til plante? Går transporten med konstant fart hele veien? Dette er spørsmål vi skal prøve å finne svar på i dette forsøket.

Hensikt

I dette forsøket skal du se nærmere på hvor fort vann og mineraler transporteres i ledningsvevet hos en tulipan. Basert på målinger du gjør, skal du prøve å estimere hvor fort væsken beveger seg, og hvor lang tid det vil ta før væsken har kommet helt opp til blomsten.

Til lærer

Planlegg gjerne forsøket sammen med elevene.

  • Hvordan kan vi få tulipanene mest mulig like?

  • Spiller det noen rolle hvor mange blader de ulike tulipanene har?

  • Har det noe å si hvor lange tulipanene er?

  • Er det andre planter enn tulipaner som kan være egnet til dette forsøket?

Framgangsmåte

  1. Lag en hypotese for hvor lang tid fargeløsningen bruker på å bevege seg oppover i tulipanen.

  2. Fyll et begerglass med vann, og tilfør rikelig med farge for å få et tydelig resultat.

  3. Skjær av noen centimeter nederst på stilken. Pass på at alle tulipanene har samme lengde.

  4. Mål lengden på tulipanene med en linjal eller et målebånd.

  5. Plasser tulipanene i begerglasset med fargeløsningen. Vent 30 minutter.

  6. Ta ut én av tulipanene og skjær av små snitt fra bunnen av stilken til du ikke ser noe mer farge på ledningsvevet. Bruk mikroskop eller en stereolupe.

  7. Bruk en linjal til å finne ut hvor mye du har fjernet av stilken, ved å måle hvor mye som er igjen av tulipanen. Noter hvor langt fargeløsningen har beveget seg.

  8. Gjenta punkt 6 og 7 etter 1 time, og etter 1,5 timer.

  9. Den siste tulipanen lar du stå i fargeløsningen til du kan observere farge i kronbladene. Hvor lang tid tror du det vil ta?

Resultater

  1. Bruk resultatet fra de tre målingene til å beregne hvor fort løsningen beveger seg.

  2. Lag en graf det du plotter inn de tre punktene du har målt.

  3. Bruk regresjon til å lage en matematisk modell. Bruk modellen til å vurdere hvor lang tid du tror det vil ta før fargen kommer til toppen av tulipanen.

  4. Stemmer resultatene med hypotesen din? Var farten like stor hele veien?

Refleksjonsspørsmål

  1. Hvorfor bruker vi flere tulipaner i forsøket?

  2. Hva gjør vi for å sikre at tulipanene er mest mulig like?

  3. Hvilke feilkilder kan du peke på i dette forsøket?

  4. Hva kan vi gjøre for å redusere disse feilkildene?

Alternative måter å gjennomføre forsøket på

  • Alternativ 1
    La klassen designe et forsøk for å måle vanntransport i planter.

  • Alternativ 2
    Del klassen inn i flere grupper, som alle gjennomfører forsøket på samme måte. Dette gjør at klassen får mer data å jobbe med i resultatdelen.

  • Alternativ 3
    Gi alle elevene én tulipan hver. Tildel hver enkelt elev bestemte tider for å undersøke hvor langt konditorfargen har blitt transportert i tulipanen.

  • Alternativ 4
    Del klassen inn i flere grupper. La gruppene jobbe med ulike planter, for eksempel hvite roser, tulipaner, nelliker og stangselleri. Sammenlign resultatene fra alle gruppene.