Yrkessjåførforskriften
Hvis du skal jobbe som yrkessjåfør på tunge kjøretøyer, må du ha førerett, eller førerkort, i den aktuelle kjøretøyklassen. I tillegg må du ha yrkessjåførkompetanse, som til daglig blir forkortet til YSK.
For å oppnå YSK må du gjennom en grunnutdanning og bestå en teoriprøve hos Statens vegvesen. YSK er gyldig i fem år om gangen. Etter fem år må du gjennomføre et etterutdanningskurs for å fornye YSK og beholde retten til å jobbe som yrkessjåfør.
YSK-utdannelsen ble innført av EU, og tanken bak er at man skal ha et minimum av yrkesutdanning i tillegg til førerkortutdanningen. Dette er begrunnet med at sjåførene da får høyere kompetanse, noe som skal både heve statusen til yrket og øke trafikksikkerheten.
En todelt utdannelse
Man sier gjerne at yrkessjåførutdanningen er todelt. Det er en trafikal del som man får gjennom førerkortopplæringen, og en yrkesutdanning som man får gjennom YSK-utdanningen:
YSK-utdanningen består av mange emner som ikke alltid er direkte knyttet til selve bilkjøringen. Det kan være kundeservice, logistikk og toll, for å nevne noe – altså emner en ofte må mestre for å kunne gjøre en god jobb som yrkessjåfør, i tillegg til å kjøre bussen eller lastebilen.
Det er også en del emner knyttet til bilkjøring, som harmonerer med føreropplæringen, samt noen felles emner som skadestedsledelse, førstehjelp og lastsikring.
Grunnutdanning og etterutdanning
Det er vanlig å ta YSK grunnutdanning samtidig som man gjennomfører førerkortopplæringen. Du kan ta fullstendig grunnutdanning på 280 timer eller komprimert grunnutdanning på 140 timer. Tar du den komprimerte grunnutdanningen, er det noen rettigheter som er aldersbegrenset.
Etterutdanningen som du må ta hvert femte år, er på 35 timer.
Du kan finne mer detaljert informasjon om yrkessjåførkompetanse hos Statens vegvesen.
Det er yrkessjåførforskriften som regulerer utdanningen i YSK. Den er i en viss grad harmonisert med førerkortforskriften da begge tar for seg utdanning av yrkessjåfører.
YSK-utdanningen og regelverket for denne blir ofte omtalt som yrkessjåførdirektivet fordi yrkessjåførforskriften er basert på EU-direktiv 2003/59/EF.
Yrkessjåførforskriften. (2008). Forskrift om grunnutdanning og etterutdanning for yrkessjåfører. (FOR-2008-04-16-362). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-04-16-362
Guoskevaš sisdoallu
Her skal vi vise sammenhengen mellom føreropplæringen, yrkessjåførutdanningen og fagbrevutdanningen.