Sosiale medier og rekruttering
Facebook, Instagram og LinkedIn er eksempler på sosiale medier som brukes aktivt av både arbeidsgivere og arbeidssøkere. Men arbeidssøkere og bedrifter bruker internett og sosiale medier på forskjellige måter.
Både bedrifter og arbeidssøkere må uansett være oppmerksomme på at det er mye informasjon som kan finnes gjennom enkle søk på nettet. Et godt råd er å google seg selv og bedriften med jevne mellomrom, for å sjekke hva som er lagt ut av informasjon og bilder.
Som arbeidssøker bør du først og fremst legge inn din digitale CV hos jobbportalene finn.no/jobb og arbeidsplassen.no. Dette er Norges to største databaser med CV-er fra jobbsøkere og jobbannonser fra bedriftene. Du kan også legge inn bestilling om varsel hos jobbportalene, slik at de varsler deg når det lyses ut en stilling som passer ditt søk.
I tillegg til finn.no og arbeidsplassen.no kan lokale rekrutteringsbyråer være et lurt sted for deg å legge inn CV-en din. De har som oftest et nettsted der du legger inn opplysninger om deg selv digitalt. Det skjer ofte at bedrifter bruker disse byråene til å foreslå kandidater, eller til å skaffe vikarer. Å få et vikariat gjennom et rekrutteringsbyrå er en god måte å få verdifull kompetanse på.
LinkedIn er et profesjonelt nettverk. Det fungerer som Facebook ved at du oppretter en profil hvor du opplyser om utdannelse og jobberfaring. LinkedIn skiller seg fra Facebook ved at du søker etter kontakter innen din bransje, ikke etter venner.
Du kan også knytte deg til aktuelle fagpersoner og bygge et profesjonelt nettverk. Nyhetene du legger ut, har med jobben din, bedriften din eller faget ditt å gjøre. På denne måten kan du gjøre deg interessant for dine kontakter i bransjen. Du kan også delta i diskusjonsgrupper og gjennom LinkedIn få kjennskap til ledige jobber.
Bedrifter legger ut jobbannonser først og fremst på egne nettsider. Deretter linker de ofte via et innlegg på Facebook og andre sosiale medier til sitt eget nettsted, hvor arbeidssøkere kan finne relevant informasjon om stillingen.
Bedrifter oppretter profiler på finn.no/jobb og arbeidsplassen.no. Gjennom disse jobbportalene legger de inn jobbannonser og får tilgang til å søke i databaser med arbeidssøkere. Dette gir bedriftene direkte tilgang til kandidater innenfor en bestemt målgruppe.
Bedrifter bruker også LinkedIn som en rekrutteringsplattform. Bedriftene kan lage jobbannonser og publisere, eller de kan søke aktivt blant alle personlige profiler etter kandidater med riktig bakgrunn. Gjennom LinkedIn kan bedriftene ta kontakt med de antatt riktige menneskene for å prøve å få dem til å søke jobben.
Guoskevaš sisdoallu
LinkedIn er et sosialt nettverk som brukes i jobbsammenheng. Mange får jobb via nettverket, og det er viktig å bruke tid på å lage en god profil.