Egenvurdering for emnet profesjonell kommunikasjon og ny teknologi
Hva er forskjellen på markedskommunikasjon og journalistikk? Hvilke problemer kan oppstå i møtet mellom journalistikk og kommunikasjonsarbeid? Hvordan bidrar ny teknologi og kommunikasjon til at virksomheter når målene sine? Vurder hva du kan om dette emnet.
![En robot som ligner et skjelett av metall, sitter ved et skrivebord med ark og blekkpenn. Tanker formet som gylne sommerfugler flyr ut av hodet til roboten. Digital illustrasjon.](https://api.ndla.no/image-api/raw/IaRpv0oKmMo.jpg?width=1024)
Hva har du lært om teknologi og strategisk kommunikasjon?
Gå gjennom disse punktene og få oversikt:
Jeg forstår forskjellen på journalistikk, kommunikasjonsvirksomhet, markedskommunikasjon og politisk kommunikasjon.
Jeg vet hva som kjennetegner strategisk kommunikasjon, og kan anvende det jeg vet, i mine egne medieproduksjoner.
Jeg vet hva en kommunikasjonsstrategi er, og hvordan en virksomhet kan bruke ulike kommunikasjonsstrategier for å nå et mål.
- Jeg forstår hvordan teknologi og nye mediekanaler kan brukes for å skreddersy informasjon rettet mot bestemte målgrupper.
- Jeg kan identifisere hvilke hensikter og interesser en avsender har, og kan drøfte ulike sider ved målretting i kommunikasjon.
Forstår du disse sentrale fagbegrepene?
holdningskampanje
influenser
kommunikasjons- og informasjonsarbeid
kommunikasjonsstrategi
markedskommunikasjon
politisk markedsføring
profesjonell mediekommunikasjon
programmatisk annonsering
reklame
strategisk kommunikasjon
viral markedsføring
CC BY-SADán lea/leat čállán Ragna Marie Tørdal.
Maŋemusat ođastuvvon 12/10/2021