Muntlig-praktisk oppgave: videoblogg om internasjonal mediestruktur
Målet med denne oppgaven er
å utforske sentrale trekk ved den internasjonale mediestrukturen og mediepolitikken
å utforske konsekvensene av global mediedistribusjon
å drøfte hvordan ny teknologi endrer produksjonen og distribusjonen av medieinnhold
å vise at du kan planlegge, utvikle og presentere egne mediefortellinger på nye måter og følge sjangerkravene
å øve på å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave
Dette arbeidsoppdraget skal dere løse i små grupper.
Lag en videoblogg om hva som kjennetegner dagens internasjonale mediestruktur.
Stikkord:
eierkonsentrasjon
global distribusjon av medieinnhold
globale kommunikasjonsplattformer
mediepolitiske utfordringer
kulturpåvirkning
Oppdraget krever god teoretisk kunnskap og grundig research.
Målgruppen er medieelever i videregående opplæring.
Videobloggen skal ha en fortellende form, men også problematisere ulike sider ved medieutviklingen i vår tid.
Bruk virkemidler som er typiske for sjangeren videoblogg.
Del videobloggen i en lukket gruppe i sosiale medier med resten av elevene i klassen og med læreren din. Be dem om å bruke kommentarfeltet til å gi tilbakemeldinger om innholdet i og formen på videobloggen.
Lag en individuell refleksjonsrapport der du reflekterer over produksjonsprosessen og det du lærte om dagens internasjonale mediestruktur mens du laget videobloggen. Bruk gjerne refleksjonsmalen nedenfor.
Guoskevaš sisdoallu
Språkbruk, visuelle virkemidler og særpreg på henvendelsen til målgruppa er kjennetegn på personlig fortellerstil hos videobloggere.