Etisk bruk av KI i mediebransjen
Se Lisa Reutters foredrag om kunstig intelligens. Noter etiske problemstillinger som dukker opp underveis i foredraget.
Dersom du ønsker å dykke dypere ned i etiske problemstillinger, kan du lese disse artiklene:
Universitetet i Agder: "Kan kunstig intelligens erstatte journalister og forfattere?"
Kommunal- og moderniseringsdepartementet: Nasjonal strategi for kunstig intelligens, side 58–63
Del klassen inn i mindre grupper. Hver gruppe forbereder et rollespill som illustrerer en etisk problemstilling eller et etisk dilemma som kan oppstå når kunstig intelligens blir tatt i bruk i profesjonell mediekommunikasjon. Se forslag til problemstilling lenger nede.
Forbered dere ved å lese de følgende artiklene:
Journalisten.no: "Norske medier må samarbeide om kunstig intelligens"
Ranktracer.com: "AI i videoproduksjon: Revolusjonerer mediebransjen"
Rollespillet bør vare i maksimalt to minutter. Det viktigste er å få tydelig fram problemstillingen. Dere kan eventuelt også ta med hvordan problemstillingen kan møtes på en etisk forsvarlig måte av folk som jobber i mediebransjen.
Problemstillinger om KI i medieproduksjon
bruk av bilder laget ved hjelp av kunstig intelligens i reklame
effektivisering ved hjelp av KI-verktøy som skriver nyhetsmeldinger
bruk av algoritmer som trigger unge til å kjøpe produkter på nett
bruk av tekstroboter til å utarbeide nye filmmanus
Gjennomfør rollespillene med resten av klassen som tilskuere.
Diskuter deretter i plenum hvordan mediebransjen bør forholde seg til disse problemstillingene.
Bli enige om ti etiske regler som bør gjelder for bruk av kunstig intelligens i mediebransjen. Skriv opp disse reglene på tavla.
Guoskevaš sisdoallu
Innovativ medieteknologi får konsekvenser for mediebruken vår. Medieteknologien er i stadig endring, og dette påvirker både individet og samfunnet.
Digitale visuelle uttrykk laget med kunstig intelligens (AI/KI) kan være realistiske som fotoer eller kreative som kunstverk.