Njuike sisdollui
Bargobihttá

Etisk bruk av KI i mediebransjen

Bruk av kunstig intelligens er på full fart inn i mediebransjen. Det reiser flere etiske problemstillinger, og mange etterlyser et etisk regelverk.
Video: Lisa Reutter / CC BY-NC-ND 4.0

Oppgave 1. KI og etiske problemstillinger

Se Lisa Reutters foredrag om kunstig intelligens. Noter etiske problemstillinger som dukker opp underveis i foredraget.

Dersom du ønsker å dykke dypere ned i etiske problemstillinger, kan du lese disse artiklene:

Oppgave 2. Rollespill og klassediskusjon

Del klassen inn i mindre grupper. Hver gruppe forbereder et rollespill som illustrerer en etisk problemstilling eller et etisk dilemma som kan oppstå når kunstig intelligens blir tatt i bruk i profesjonell mediekommunikasjon. Se forslag til problemstilling lenger nede.

Forbered dere ved å lese de følgende artiklene:

Rollespillet bør vare i maksimalt to minutter. Det viktigste er å få tydelig fram problemstillingen. Dere kan eventuelt også ta med hvordan problemstillingen kan møtes på en etisk forsvarlig måte av folk som jobber i mediebransjen.

Problemstillinger om KI i medieproduksjon

  • bruk av bilder laget ved hjelp av kunstig intelligens i reklame

  • effektivisering ved hjelp av KI-verktøy som skriver nyhetsmeldinger

  • bruk av algoritmer som trigger unge til å kjøpe produkter på nett

  • bruk av tekstroboter til å utarbeide nye filmmanus

Gjennomfør rollespillene med resten av klassen som tilskuere.

Diskuter deretter i plenum hvordan mediebransjen bør forholde seg til disse problemstillingene.

Oppgave 3. Lag et etisk regelverk

Bli enige om ti etiske regler som bør gjelder for bruk av kunstig intelligens i mediebransjen. Skriv opp disse reglene på tavla.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Innovasjon og ny medieteknologi

Innovativ medieteknologi får konsekvenser for mediebruken vår. Medieteknologien er i stadig endring, og dette påvirker både individet og samfunnet.