Iežas árvvoštallan
Egenvurdering for emnet globale teknologiselskaper og medieaktører
Hvorfor er distribusjon av innhold så lønnsomt for globale teknologiselskaper? Hva skjer med norske medier og norsk språk i møte med et globalt mediemarked? Og hvordan påvirker globale medieaktører kultur og verdisyn i andre land?
Gå gjennom disse punktene og få oversikt:
Jeg vet hva globalisering innebærer.
Jeg forstår og kan beskrive hva som kjennetegner dagens internasjonale mediestruktur.
- Jeg kjenner til virksomheten til de største globale medieselskapene, og jeg vet hvorfor distribusjon av medieinnhold er lønnsomt.
- Jeg forstår hvilke demokratiske utfordringer som kan oppstå når globale teknologiselskaper og medieaktører får stor makt.
- Jeg kan reflekter rundt etiske sider ved den globale teknologiutviklingen.
Jeg forstår hvilken innvirkning global, digital distribusjon av medieinnhold kan ha på språk og kultur.
Fagbegreper
annonseselskap
digitalt marked
eierkonsentrasjon
globalisering
kulturimperialisme
medieaktør
mediemangfold
medieplattform
mediestruktur
Metaverse
radikal innovasjon
sosiale medier
strømming
teknologiselskap