Dokumentasjon og etikk
I pedagogisk arbeid bruker vi dokumentasjon for å reflektere over det som har skjedd. På den måten får vi mulighet til å ha et kritisk blikk på vår egen praksis, vurdere den og eventuelt endre praksis. Dokumentasjon kan være med på å lede oss framover og videreutvikle vår praksis til det beste for barnet og barnegruppa.
Hvorfor er det viktig å ha et innhold i barnehage/SFO?
Hva skal vi dokumentere, og hvorfor skal vi dokumentere det vi gjør i barnehage/SFO?
Hva brukes dokumentasjon til?
Hvordan kan vi vurdere voksenrollen i en dokumentasjon?
Hvordan kan du dokumentere prosesser barna deltar i?
Hva betyr det at barn skal ha stor innflytelse på sin egen hverdag?
Hvordan kan du bruke dokumentasjon for å vurdere om barn har innflytelse på egen hverdag?
Hvorfor må vi dokumenter det arbeidet vi gjør, for foreldre, eiere og andre?
I dag dokumenterer vi mye av barns liv. De blir tatt bilder av både hjemme, i barnehagen og på skole/SFO. I forbindelse med det vil det være noen etiske utfordringer som vi må reflektere over. Barn vil ikke nødvendigvis se konsekvensene ved utstrakt bruk av dokumentasjon, derfor er det vi voksne som må ta ansvar og reflektere over hva som er ønskelig og nødvendig å dokumentere. Hva som skal observeres og dokumenteres, må være gjenstand for refleksjon hele tiden.
Reflekter sammen med en gruppe medelever. Oppsummer i klassen til slutt.
Skal alt dokumenteres?
Skal barn dokumenteres i alle situasjoner, som i stellesituasjoner, på badet, på do?
Skal alle barns følelser dokumenteres, når de er sinte, lei seg, glade, sure?
Er det riktig å dokumentere når barn signaliserer at de holder på med noe hemmelig?
Er det riktig å dokumentere hvis barn signaliserer at de vil være i fred?
Hvordan ville du ha opplevd det dersom alt i livet ditt skulle vært gjenstand for observasjon, notater og dokumentasjon?
Fotografering og video blir ofte brukt i dokumentasjonsarbeid. Selv om vi ikke tar bilde av ansiktet til barna, vil de være gjenkjennelige.
Hva bør vi tenke på når vi fotograferer og filmer barn?
Noen barn vil kanskje bli dokumentert oftere enn andre.
Hvilken betydning kan det få for dette barnet?
Hva forteller det oss?
Noen barn vil kanskje sjelden eller aldri komme med på bilder vi tar.
Hvilken betydning kan det få barnets opplevelse av seg selv?
Hvilke signaler kan det gi oss at et barn aldri er med på bilder?
- Skal alt et barn gjør, dokumenteres og fortelles om til de foresatte?
- Hvem bestemmer hva som skal dokumenteres?
- Hvordan kan vi arbeide med dokumentasjon uten at barn føler seg overvåket?
- Hvordan kan vi ta hensyn til personvern når vi dokumenterer?
- Hva bør du gjøre dersom du vil henge opp eller stille ut noe et barn har laget?