Njuike sisdollui
Bargobihttá

Marihøna

Praktisk-estetiske aktiviteter i barnehage og skole/SFO har mange former og inngår i flere ulike emner og fagområder. Praktiske-estetiske aktiviteter kan åpne for et mangfold av kunst- og kulturmøter og bidrar til å utvikle undring, nysgjerrighet og kritisk tenkning.

Oppgave

Ta utgangspunkt i bildene av prosessen med å lage marihøna, og finn ut hva som er riktig rekkefølge.

  1. Lag en beskrivelse av hvordan du skal gå fram for å lage ei slik marihøne.

  2. Planlegg denne praktisk-estetiske aktiviteten for ei barnegruppe.

    1. Hvilken aldersgruppe passer aktiviteten for? Begrunn.

    2. Hva skal du gjøre?

    3. Hvordan skal du gjøre det?

    4. Hvorfor skal du gjøre det?

    5. Hva trenger du av utstyr?

  3. Inviter ei barnegruppe til skolen din, eller gjennomfør aktiviteten i praksis. Dokumenter og vurder gjennomføringen av marihøne-aktiviteten.

  4. Nevn ulike måter å dokumentere praktisk-estetiske aktiviteter på.

  5. Insekter fasinerer barn i barnehagen. Ta utgangspunkt i denne praktisk-estetiske aktiviteten med å lage marihøne, og fortell om hvordan du kan gå videre med arbeid med temaet "marihøne" i enten barnehage eller SFO. Reflekter over det følgende:

    • Hvordan kan du gi barn og unge kunnskap om marihøna?

    • Hvordan kan du gi barn og unge erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen?

    • Hvordan kan du stimulere barn og unges undring og evne til å stille spørsmål, søke opplevelser, ta initiativ og mestre nye ting?

    • Hva kan du gjøre for at barn og unge får oppleve og utforske naturen og naturens mangfold?

Guoskevaš sisdoallu