Njuike sisdollui
Bargobihttá

Praktisk-estetiske erfaringer

I arbeid med barn og unge skal vi kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere praktisk-estetiske aktiviteter. Praktisk-estetiske aktiviteter betyr at barna selv er aktive og lærer gjennom å gjøre selv.

Del 1. Praktisk-estetiske aktiviteter

  1. Hva er praktisk-estetiske aktiviteter?

  2. Hvordan kan praktisk-estetiske aktiviteter stimulere til utvikling og læring?

  3. Hvordan kan vi støtte opp om barns sanseopplevelser og stimulere barns nysgjerrighet?

  4. Hvordan kan vi gi barn erfaringer med billedkunst, kunsthåndverk, musikk, dans og drama?

  5. Hvordan kan vi motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet og gi dem mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer?

  6. Hvordan kan du legge til rette for utforsking og kreativitet?

  7. Lag en liste over ulike aktiviteter som gjør det mulig for barna å videreutvikle sin fantasi, kreative tenkning og skaperglede.

Del 2. Lag din egen kunst

Bruk materialer du har tilgjengelig. Utforsk materialet: Hva kan du bruke det til? Hvordan kan du bruke det? Hva kan du lage ved hjelp av dette materialet?

Lag ditt eget kunstverk ved hjelp av det materialet du har.

Ta bilder av prosessen.

Lag et dokument om prosessen hvor du også skriver kort hvilke erfaringer du fikk ved å gjennomføre den.

Del 3. Planlegg og gjennomfør en praktisk-estetisk aktivitet

Målet med aktiviteten er at barna skal delta, oppleve og sanse. Se filmen Den estetiske erfaringen som inspirasjon.

  • Lag en plan med oversikt over innhold, arbeidsmåter og mål.

  • Inviter barn til skolen og gjennomfør aktiviteten sammen med dem.

  • Vurder og dokumenter aktiviteten.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Den estetiske erfaringen

Når barn deltar i ulike prosesser, får de erfaringer. Estetiske erfaringer er kroppslige erfaringer vi får gjennom å sanse, føle, tenke og handle.