Njuike sisdollui
Bargobihttá

Larva

Skaperglede og utforskertrang er noe som kjennetegner det å være barn. Praktiske og estetiske aktiviteter er arbeidsformer der barna selv er aktive og får gjøre egne erfaringer. Slike aktiviteter bidrar til å stimulere utviklingen på flere områder.

Oppgave

Ta utgangspunkt i bildene av prosessen med å lage ei larve.

  1. Lag en beskrivelse av hvordan du skal gå fram for å lage ei slik larve.

  2. Planlegg denne praktisk-estetiske aktiviteten for ei barnegruppe. Svar på det følgende i planen:

    1. Hvilken aldersgruppe passer aktiviteten for? Begrunn.

    2. Hva skal du gjøre?

    3. Hvordan skal du gjøre det?

    4. Hvorfor skal du gjøre det?

    5. Hva trenger du av utstyr?

  3. Gjennomfør aktiviteten i klassen.

  4. Inviter ei barnegruppe til skolen eller gjennomfør aktiviteten i praksis. Dokumenter og vurder gjennomføringen av larve-aktiviteten.

  5. Hvilke utviklingsområder hos barn og unge blir stimulert i denne aktiviteten? Begrunn.

  6. Larver er et vårtegn. Det er et stadium som mange insekter gjennomlever etter å ha kommet ut av et egg. Temaet larver kan være et flott utgangspunkt for filosofering.

    1. Les boka Den lille larven Aldrimett av Eric Carle.

    2. Ut i fra boka lager du filosofiske spørsmål som skaper undring og nysgjerrighet.

  7. Tenk deg at du får ansvar for et prosjekt om larver på praksisplassen din. Målet er at barna skal få kjennskap til larver, samt at prosjektet skal gi barna skaperglede, opplevelser som kan bidra til oppdagelser i naturen, og mulighet til deltakelse i og påvirkning av fellesskapet.

    1. Lag en idé-liste over hva du vil gjøre.

    2. Velg en av idéene dine og planlegg aktiviteten.

Guoskevaš sisdoallu