Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Terminaler

En vare kan ha lang vei fram til målet. Ofte må den oppbevares i kortere eller lengre tid på veien, og den må kanskje lastes om fra ett transportmiddel til et annet. Et slikt omlastingssted kalles en terminal. I tillegg til terminaler for godstransport fins det også terminaler for persontransport.

Passasjer- og godsterminaler

Det er ikke bare varer som skal fraktes fra ett sted til et annet, men også passasjerer. Passasjer- og godsterminaler er i utgangspunktet lagt opp likt: På terminalen bytter passasjerer eller gods over til nye transportmidler, og begge typer "frakt" sorteres på terminalen for transport i forskjellige retninger og til forskjellige mål. Det finnes terminaler knyttet til alle typer transportnettverk.

Effektiv drift

Terminalene er viktige ledd i transportkjeden. De skal samordne eller samlaste gods og passasjerer og på den måten bidra til en effektiv og lønnsom transport. Effektiv drift på terminaler og lagre krever planlegging: Aktivitetene skal skje til rett tid, og oppgavene skal gjennomføres av og med de rette menneskene, med de riktige varene og med den hjelpen sjåførene trenger for å kunne gjøre sin del av jobben.

Samlasting

Når mange passasjerer, pakker eller paller skal samme vei, er det vanligvis god økonomi i å la dem reise sammen, altså å samlaste dem.

Grupper av passasjerer kan plasseres i en buss, på et tog eller om bord i et fly. Svært få passasjerer har nøyaktig det samme reisemålet: Noen skal kanskje på dagsmøte, noen skal ut i turnus på en oljeplattform, mens andre igjen skal besøke kjæresten. Dermed blir det behov for å dele opp gruppa i etterkant og transportere den enkelte videre med buss, taxi eller andre transportmidler.

For gods er det viktig å utnytte transportkapasiteten og organisere effektive transportkjeder. Nesten alle sendinger blir omlasta en eller flere ganger. Ofte bygges de også opp til større volum eller brytes ned til mindre.

Transportører

Mange av godsterminalene organiseres av store transportører og samlastfirmaer som Schenker, Bring eller Tollpost Globe. Disse firmaene er landsdekkende innen vareformidlingstjenester og har bygd opp et landsdekkende distribusjonsnett for gods. Internasjonalt samarbeid gir dem tilgang til tilsvarende distribusjonsnett over hele verden. De norske nettene er gjerne bygd opp rundt regioner med en eller flere terminaler.

Containere

Mye gods fraktes i containere. Containere har den fordelen at de kan plasseres uten at kjøretøyet blir stående lenge, og de er derfor lite kostnadskrevende. Containere brukes til både bil-, jernbane- og sjøtransport.

Når godset skal distribueres fra en regional terminal og ut til kunden, blir det som oftest brukt biler med skap og løftelem. Kjøreruta og mengden gods som skal transporteres, avgjør hvor store distribusjonsbiler som blir brukt.