Elektroniske lagerstyringssystemer
Det er mange som leverer elektroniske lagerstyringssystemer. Tidligere ble slike systemer utformet som rene lagerstyringsmoduler, men i dag inngår lagerstyringssystemer som moduler i det vi kaller ERP-systemer. Den engelske forkortelsen ERP står for Enterprise Resource Planning og kan best oversettes til ressursforvaltningssystem på norsk.
De opprinnelige lagerstyringssystemene ble kalt OLFI-systemer og bestod av fire programmoduler:
Ordrebehandlingsmodul Lagerstyringsmodul Faktureringsmodul Innkjøpsmodul |
Et ERP-system er et databasesystem med en rekke programmoduler som kan behandle data fra databasen på ulike måter.
I tillegg til rene ERP-systemer finnes det mer spesialiserte databasesystemer rettet mot vareformidling. Slike systemer kaller vi WMS-systemer eller Warehouse Management Systems.
Alle slike systemer har sine egne skjermbilder og sin egen funksjonalitet. Om du arbeider på et lager, vil du få opplæring av arbeidsgiveren din eller av systemleverandøren i bruken av systemet.