Njuike sisdollui
Bargobihttá

Helse og livskvalitet for eldre

Eldre har rett til god helse og livskvalitet. FN har engasjert seg for å ivareta eldre menneskers rettigheter og har erklært 2021–2030 for tiåret for sunn alderdom. Her får du mulighet til å planlegge og gjennomføre ulike aktiviteter som kan bidra til god helse og livskvalitet for eldre.

Sunn alderdom 2021–2031

Hovedmålet til FN med denne satsinga er å rette oppmerksomheten mot eldre menneskers behov når det kommer til helse, og hvordan eldre tar vare på egen helse og livskvalitet.

De ønsker også å øke oppmerksomheten og takknemligheten mot helsefagarbeiderne som jobber for god helse blant eldre.

I tillegg er målet å redusere ulikhetene mellom helsa til de eldre som lever i utviklingsland, og de som ikke gjør det, slik at alle eldre kan oppleve god helse og livskvalitet.

FNs internasjonale dag for eldre er 1. oktober.

  1. I 2021 var temaet digitalisering. Hvilket tema er det på FNs internasjonale dag for eldre i år?

  2. Finn ut hva det gjøres i nærmiljøet ditt for å markere FNs internasjonale dag for eldre.

  3. Jobb sammen i grupper og lag en plan for hvordan dere vil markere FNs internasjonale dag for eldre i år. For å avslutte og presentere prosjektet kan dere enten gjennomføre planen og vurdere hvordan det gikk, eller presentere planen for resten av klassen ved hjelp av plakat, PowerPoint, film, foredrag eller lignende.

God eldreomsorg

Fysisk og mental aktivitet og et positivt syn på livet og alderdommen har en positiv effekt på gleden i hverdagen og på livslengden.

Jobb sammen i grupper.

Planlegg, gjennomfør, dokumenter og vurder

  1. Lag en plan for hvordan dere vil gjennomføre en eller flere aktiviteter sammen med eldre. Målet med aktiviteten/e er å fremme glede i hverdagen.

  2. Gjennomfør aktiviteten/e. Inviter eldre til skolen eller dra ut til et eldresenter i nærheten, og gjennomfør det dere har planlagt. Hvordan kommuniserer og opptrer dere som helsefagarbeidere for å vise omsorg og motivere underveis?

  3. Dokumenter arbeidet underveis. Ta bilder både av planleggingsprosessen og gjennomføringa. Bruk bildene i vurderinga og dokumentasjonen av aktiviteten. NB: Informer om hva dere skal bruke bildene til, og spør om lov før dere tar bilder av andre.

  4. Vurder eget arbeid. Bruk bildene dere tok underveis i prosessen, og beskriv hva dere gjorde, og hvordan det gikk.

    1. Opplevde de eldre glede og moro underveis i aktiviteten?

    2. Beskriv gjerne hva de uttrykte både muntlig og gjennom kroppen.

    3. Hvordan motiverte dere og viste omsorg underveis?

    4. Hva gikk bra?

    5. Hva gikk ikke så bra?

    6. Hva kan dere gjøre annerledes neste gang?

  5. Lag ei utstilling på skolen av aktivitetene dere gjennomførte, ved hjelp av bildene dere tok underveis. Da viser dere hva helsefagarbeideren jobber med, samt at det kan bidra til økt forståelse for likhet mellom generasjoner i samfunnet. Overskriften på utstillingen velger dere selv.

Tenk over

Endringer og ny teknologi kan by på utfordringer for eldre.

  • Hvordan opplever du det er å lære deg ny teknologi?

  • Hvordan tror du eldre opplever ny teknologi og det å skulle lære noe nytt?

Teknologi-dag

Inviter eldre til skolen for å hjelpe dem med å utvikle sine egne ferdigheter i å bruke ulike dataverktøy. Her vil det være ulike behov. Det kan være hjelp til å bruke datamaskin, nettbrett, mobil, betale regninger i nettbanken, kommunisere via e-post, sms, mms, Facebook, Snapchat, TikTok, Instagram, ta bilder, bruke bilder og så videre. Dere kan vise ulike muligheter digitale verktøy har, og ta utgangspunkt i hva de eldre har behov for å lære mer om.

  1. Lag en plakat med informasjon om tid og sted. Informer om at de eldre kan ta med seg egne digitale verktøy som de vil lære mer om. Del ut plakater på dagsenter og til eldre dere møter i nærmiljøet.

  2. Gjennomfør teknologi-dagen.

  3. Vurder hva som gikk bra, og hva dere kunne gjort annerledes. Kanskje kan dere også be de eldre om en tilbakemelding på hvordan de opplevde dagen?

Refleksjon

  1. Hvorfor er det viktig at ungdom møter eldre i hverdagen?

  2. Hvordan kan dere skape flere slike generasjonsmøter i hverdagen?

  3. Hva kan det å møte ungdommer bidra til for eldre menneskers helse og livskvalitet?

  4. Hva kan møter med eldre mennesker bidra til for ungdommers helse og livskvalitet?

  5. Hvordan kan generasjonsmøter bidra til at eldre opplever tilhørighet i samfunnet?

Kilde

FN-sambandet. (u.å.). Internasjonal dag for eldre. Hentet 28. april 2022 fra https://www.fn.no/om-fn/fn-dager-kalender/kalender/internasjonal-dag-for-eldre