Njuike sisdollui
Bargobihttá

Ulike konfliktsituasjoner i yrkeslivet

På alle arbeidsplasser oppstår det fra tid til annen ulike konflikter. Dersom konfliktene håndteres godt, kan de stimulere til nytenkning, engasjere de ansatte og skape nye idéer. Dersom de håndteres uklokt, kan de ødelegge et arbeidsmiljø.

Ulike konfliktsituasjoner

Les igjennom de sju situasjonsbeskrivelsene og svar på oppgavene.

  1. Hvordan kan du forstå konflikten? Hva er årsaken, og hvordan kommer konflikten til syne?

  2. Hva slags konflikt er dette?

  3. Hvilke strategi tenker du er den beste måten å møte konflikten på, og hvem skal ha ansvar for å gjennomføre strategien?

  4. Hvilke konsekvenser håper du at den valgte strategien får?

Situasjonsbeskrivelse 1

En dag du kommer på jobb, overhører du en heftig diskusjon mellom to kollegaer. De er svært uenige i hvordan de skal løse et problem som har oppstått på arbeidsplassen. Konflikten eskalerer i løpet av dagen, og du hører at de går og baksnakker hverandre.

Situasjonsbeskrivelse 2

På arbeidsplassen din har dere faste rutiner på hvem som skal gjøre hva. En dag du kommer på jobb, kommer en av kollegaene dine til deg og er svært lei seg. Hun forteller at en kollega alltid gjør en av hennes oppgaver. Hun forteller at hun har bedt kollegaen om å ikke gjøre det, men kollegaen fortsetter. Hun forteller også at det er mange på jobben som ikke liker denne kollegaen som gjør arbeidsoppgavene hennes.

Situasjonsbeskrivelse 3

På arbeidsplassen din har det vært mye sykefravær, og du har blant annet måtte jobbe mye ekstra på grunn av det. Du og flere av kollegaene dine er slitne. Dere har bedt ledelsen om å få tak i ekstravakter som kan hjelpe til, men det vil ikke ledelsen gjøre. Det oppstår mye frustrasjon og sinne blant kollegaene, og dette påvirker arbeidsmiljøet negativt.


Situasjonsbeskrivelse 4

Arbeidsplassen din har fått beskjed om innsparinger. Ledelsen har bestemt at det skal spares penger ved å ikke ansette flere fagarbeidere, men heller leie inn ufaglærte. Du og kollegaene dine er sterkt uenige i beslutningen og mener at det er behov for ansatte med fagkompetanse for å sikre kvalitet og faglig forsvarlighet.

Situasjonsbeskrivelse 5

Lederen på arbeidsplassen din er en person som er svært direkte i talen. I tillegg har personen et svingende humør, og du vet aldri om du får ros eller ris. Noen ganger opplever du at du får kjeft for noe som lederen har bedt deg om å gjøre, men som vedkommende har glemt at du har fått beskjed om. I tillegg unngår lederen å gi deg viktig informasjon. Du kjenner på at du blir usikker og utrygg i jobben.

Situasjonsbeskrivelse 6

En dag når du kommer på jobb, overhører du at kollegaene dine snakker om den nye personen som er ansatt. De mener at hun ikke egner seg til å jobbe her fordi hun er svaksynt. Ledelsen har gitt henne oppgaver som hun er fullt i stand til å gjennomføre, men likevel mener kollegaene dine at hun vil gi dere andre merarbeid siden hun ikke kan gjøre alt de andre gjør.

Situasjonsbeskrivelse 7

En av kollegaene dine har hatt et tøft liv, og du har fått høre av noen av de andre kollegaene at hun ruset seg mye da hun var yngre. En kveld du har vært ute og spist med noen venner, ser du henne stå og prate med noen mennesker som vanker i rusmiljøet i byen. På jobben neste dag forteller du det til en av kollegaene dine. Etter noen dager har det spredd seg et rykte om at hun ruser seg, noe hun ikke gjør.



CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Riborg Anna Ringereide.
Maŋemusat ođastuvvon 2021-08-20