Konfliktforebygging i helsesektoren
Når fagpersoner fra ulike yrker skal jobbe sammen for å løse en oppgave, kan det være mange ulike meninger om hvordan det skal gjøres.
Hva tror du kan være vanlige årsaker til konflikter mellom ansatte på en arbeidsplass?
Hva kan være årsaker til at ulike fagpersoner har forskjellige oppfatninger om faglige spørsmål?
Hvordan kan det unngås at faglig uenighet utvikler seg til en konflikt?
En konflikt eller en uoverensstemmelse kan bidra til læring, utvikling og til å bygge bedre relasjoner. Forklar hvorfor det kan være slik.
Som helsefagarbeider skal du samarbeide tett med brukere, pasienter og pårørende.
Hva tror du kan være årsaker til konflikter mellom helsepersonell og brukere, pasienter og/eller pårørende?
Hva kan du som helsefagarbeider gjøre for å forebygge konflikter mellom deg og brukere, pasienter og/eller pårørende?
Hvordan kan du bidra til å forebygge konflikter mellom brukere, pasienter og deres pårørende?
Som profesjonell helsefagarbeider har du alltid et ansvar for å hjelpe og en etisk forpliktelse som brukerne ikke har. Du må også være bevisst på hvordan du kommuniserer, for å forhindre at konflikter eskalerer.
Hvordan kan du håndtere egne følelser dersom du får anklager og negative kommentarer som går direkte på deg som person og yrkesutøver?
Hva kan du gjøre i slike situasjoner slik at du unngår å gå til motangrep?
Hvorfor er det nødvendig at du har kontroll på egne følelser når du skal hjelpe andre?
Hvordan kan du uttrykke deg slik at den andre føler at du lytter og forstår hvordan de har det i situasjonen, og ikke kommer i forsvarsposisjon?
Hvorfor kan det å vise forståelse for den andres situasjon bidra til å forhindre at en konflikt eskalerer?
Guoskevaš sisdoallu
Pasienter og brukere har rett til å aktivt medvirke og ta beslutninger i forhold som angår dem.
Helhetlig omsorg og sykepleie i livets siste fase handler om å ivareta behovene til pasienten selv og til de pårørende til den som snart skal dø.