Kvalitet og regelverk
Når vi setter fokus på saker som gjelder feil eller manglende tjenester, kan det føre til en forbedring for en bruker eller brukergruppe og forebygge at andre opplever tilsvarende situasjoner.
Hva var årsaken til at Torstein ble alvorlig syk etter tannlegebesøket?
Hvorfor er dokumentasjon viktig for å sikre faglig forsvarlighet og forebygge feil?
Samfunnet er i stadig endring, og det gjelder også for helse- og oppveksttjenester.
Hvilke endringer i samfunnet kan påvirke yrkesutøvelsen deres, og på hvilke måter?
Hvordan kan digitale løsninger for overføring av viktig informasjon øke kvaliteten og pasientsikkerheten i helsesektoren?
Hvordan kan digitale verktøy brukes til å sikre kvalitet og forsvarlighet innen oppvekstsektoren?
Lovverket skal sikre at alle får nødvendig helsehjelp og likeverdige oppveksttilbud, men fra tid til annen dukker det opp historier i ulike medier om mennesker som ikke er fornøyd med tjenestene.
Hvorfor er det viktig med lover som sikrer helse- og oppveksttjenester til alle innbyggerne?
Hvordan kan lover sikre kvalitet og faglig forsvarlighet og forebygge feil? Begrunn svaret.
Hva vil dere som fagarbeidere gjøre dersom dere møter brukere som ikke er fornøyd med tjenestene eller behandlingen de har fått? Bruk eksempler og begrunn forslagene deres.
Guoskevaš sisdoallu
Lov om pasient- og brukerrettigheter beskriver rettighetene befolkningen har i møte med helse- og omsorgstjenestene i kommune- og spesialisthelsetjenesten.
I Norge er det et offentlig ansvar å sikre nødvendige helse- og omsorgstjenester til alle.