Caseoppgave
Anne, Pål og Yasmin går på kokk- og servitørfag. De har bestemt seg for å starte en ungdomsbedrift og vil selge tradisjonelle potetlefser bakt etter oppskriften til Påls bestemor. De har inngått en avtale med en lokal bonde om å bruke poteter som sorteres vekk på grunn av feil utseende eller størrelse.
De er litt usikre på hvordan de skal få markedsført og solgt produktet sitt. Kan du hjelpe?
Ta utgangspunkt i de fem p-ene når du skal hjelpe dem:
Produkt: Hva er spesielt med dette produktet? Hvorfor skal kunden velge dette produktet framfor konkurrentens produkt? Hva kan det brukes til? Hvordan skal det pakkes, emballeres og merkes?
Pris: Hva er en passende pris på produktet? Hvilken metode bør de bruke for å fastsette prisen på produktet?
Påvirkning: Hvordan kan de påvirke kunder til å kjøpe produktet? Hvordan kan de kommunisere med potensielle kunder?
Plass: Hvor og når ville det vært lurt å selge dette produktet?
Personale: Hva slags kompetanse hos personalet eller leverandørene bør framheves i sammenheng med produktet?