Markedsføring
Mange vil nok forbinde ordet markedsføring med reklame i aviser, på tv og internett. Men markedsføring er mye mer enn det. Markedsføring handler om å forstå kundenes behov, samt tilby tjenester og produkter som skiller seg ut fra konkurrerende tilbud, på en eller annen måte.
Markedsføring dreier seg om å bruke virkemidler som fører til kjøp og skaper fornøyde kunder som gjør gjenkjøp. En bedrift har fem verktøy den kan bruke for å øke salget. Vi kaller dem de fem p-ene.
- Produkt
- Pris
- Påvirkning
- Plass
- Personale
Kombinasjonen, eller miksen, av hvordan bedriften bruker disse p-ene, kan gi deg de konkurransefortrinnene du trenger for å vinne i markedet. Vi snakker altså om bedriftens markedsmiks. Her ser vi litt nærmere på hver av de fem p-ene:
Produkt
Her dreier det seg om å velge riktige produkter for kundene dine. Det hjelper ikke å ha et fantastisk produkt hvis ingen vil ha det. Bedrifter arbeider stadig med produktutvikling og er veldig nøye når de vurderer nye produktidéer. Svært få av de idéene en bedrift kommer opp med, blir faktisk produsert og lansert på markedet. Nye produktidéer blir testet og analysert før de eventuelt slippes ut på markedet.
Stikkord: kvalitet, smak, utseende, omtale, vaner, trender, emballasjeløsning, service
Pris
Prisen er viktig for om kundene vil kjøpe produktene dine. Er billig alltid best? Nei, i hvert fall ikke hvis du ønsker å selge kvalitetsprodukter. For å sette riktig pris må du ta hensyn til hva markedet er villig til å betale for produktet ditt.
Stikkord: prisnivå, rabatter, fortjeneste, betalingsbetingelser
Plass
Hvor varene selges, er selvsagt også viktig. Får kundene tak i varene dine? Her er det mange hensyn å ta. Hvor mange produkter skal jeg ha? Skal jeg åpne eget spisested eller skal jeg få varene mine inn i andres spisesteder slik at de kan selge dem for meg?
Stikkord: vareutvalg, lager, transport, lokaler, geografisk plassering
Påvirkning
Det hjelper ikke å ha gode produkter med riktig pris til salgs i en fin restaurant hvis ingen vet om deg. Du må bruke påvirkning for å gjøre kundene oppmerksomme på produktet ditt. Påvirkning er det vi kaller reklame og kommunikasjon – vi ønsker å påvirke folk til å kjøpe våre produkter.
Stikkord: annonsering, selgere, reklame, kampanjer, salgsfremmende tiltak
Personale
Over halvparten av alle produkter som selges i Norge, er tjenester. Tjenestene utføres av mennesker. Vi kan si at menneskene er en del av tjenesten, og derfor er det viktig å ansette de rette menneskene.
Stikkord: serviceinnstilling, kunnskap om varen, faglig dyktighet, positivitet, lojalitet