Hvordan skal du skrive portrettintervju?
Dette er del av en læringssti. For å komme til starten, går du til artikkelen "Hvem er de andre, egentlig?" .
Åpne ressursen "To eksempler på et portrettintervju" og les eksempel 1: "Selin – sosial, elsker bøker og å prate."
I intervjuet er det både sitater fra Selin, altså noe Selin har sagt, og intervjuerens egne setninger. Hvordan ser vi hva som er sitat og hva som er intervjuerens setninger?
Intervjuet viser både hva Selin liker og hvordan hun er som person. Gi eksempler på hvordan vi ser at hun er glad og sosial.
Hva mener du overskriften og underoverskriftene skal gjøre i intervjuet?
Sammenlikn svarene dine med svarene til en annen i klassen.
Jobb i grupper:
Les intervjuet "Marko – gutten som elsker musikk".
Diskuter hvilken personlighet Marko har, og hvordan portrettintervjuet viser denne personligheten.
Oppsummer med elevene i klassen:
Hva er det viktigste målet med et portrettintervju?
Hva er de viktigste skrivetipsene dere har lært av å lese de to portrettintervjuene?
Gå videre for å skrive portrettintervjuet ditt.