Hvem er de andre, egentlig? - Norsk kort botid (SF vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Hvem er de andre, egentlig?

På tide å bli skikkelig kjent med hverandre! Lær hvordan du intervjuer andre og skriver et portrettintervju.

Dette er første steg i en læringssti om å lage portrettintervju.

Hvem er de andre i klassen?

Å lage et portrettintervju hjelper deg med å bli kjent med en ny i klassen. gjør at du må snakke med flere andre elever også.

Hva skal du gjøre?

Du skal gjøre arbeidet med å lage et portrettintervju i denne rekkefølgen:

1. Forarbeid

  • Hva vet du om personen fra før? Hva lurer du på?

2. Søk etter informasjon (gjør research)

Finn ut mer om den du skal intervjue. Du skal

  • søke etter informasjon i klassen

  • søke på internett

2. Forberedelse til intervjuet

Forberedelse betyr å gjøre seg klar. Du skal altså gjøre deg klar til intervjuet ved å

  • lage gode spørsmål
  • finne riktig utstyr

3. Gjennomføring av intervjuet

Gjennomføring betyr å gjøre selve intervjuet. Du skal

  • stille spørsmål til den du intervjuer og svare på spørsmål når du blir intervjuet

4. Les en modelltekst

En modelltekst er en tekst som brukes som eksempel for å vise hvordan du kan skrive en liknende tekst selv. Du skal

  • lese to eksempler på portrettintervju for å få hjelp til å skrive selv

5. Skriv og publiser intervjuet

  • Skriv intervjuet.

  • Sett inn bilde.

  • Intervjuobjektet godkjenner intervjuet.

  • Publisere intervjuet: Alle i klassen skal kunne lese portrettintervjuene.

Startoppgave: Finn intervjuobjektet ditt

Du får tre minutter til å løse denne oppgaven:

Sett deg ved siden av en i klassen du aldri har snakket med tidligere. Hvis du har snakket med alle i klassen, sett deg ved siden av den du synes du kjenner minst. Du skal lage et portrettintervju av den du setter deg ved siden av.

Gå videre for å lære hvordan du gjør forarbeid og research til et portrettintervju.

Relatert innhold

Skrevet av Åsa Abusland og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 29.10.2024