Når enkeltpersoner har definisjonsmakt - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Når enkeltpersoner har definisjonsmakt

Greta Thunberg har fått enorm oppmerksomhet for sitt engasjement for klimasaken. Hun påvirker mennesker over hele verden. Hva skal til for at en tenåring kan få gjennomslag for sine meninger og sette dagsordenen på denne måten?

Definisjonsmakt

  1. Hva er definisjonsmakt?
  2. Kan du gi eksempler på personer som har definisjonsmakt?
    Tips: Her kan du tenke både lokalt, nasjonalt og globalt, finn gjerne flere eksempler.
  3. Diskuter to eller tre sammen: Det ligger mye makt i å få gjennomslag for sin versjon av virkeligheten, hvorfor er det slik?
  4. Hvem har makt til å skape definisjoner og påvirke dine meninger?

Kan en 16-åring sette dagsordenen?

  1. Hva betyr det å sette dagsordenen?
  2. Finn ut hvordan Greta Thunberg først fikk oppmerksomhet.
  3. Hvordan kan dette ha ført til at hun nå er verdenskjent?
  4. Diskuter to eller tre sammen: Hva skal til for at en 16-åring kan sette dagsordenen på denne måten og påvirke så mange?
  5. Barn og unge slipper sjelden til med meningene sine i den offentlige debatten. Hvorfor er det viktig at unge stemmer blir hørt?

Påvirkning gjennom mediekanaler

  1. Thunberg er aktiv i både tradisjonelle og sosiale mediekanaler når hun ytrer seg om klimaspørsmål. Finn ut hvilke mediekanaler hun bruker mest.
  2. Hva mener du er mest effektfullt hvis du skal rette oppmerksomhet mot en sak du brenner for, tradisjonelle eller sosiale mediekanaler?
  3. Hvilke kanaler ville du brukt? Begrunn svaret ditt.
Skrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen og Inga Berntsen Rudi.
Sist faglig oppdatert 20.02.2020