Finn momenter til en fagartikkel om filmen Maktens menn - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Finn momenter til en fagartikkel om filmen Maktens menn

Hva forteller filmen Maktens menn om medienes makt i det amerikanske samfunnet og i vårt eget samfunn? Hvorfor er originaltittelen The Ides of March, og hva har dette med Shakespeare å gjøre?

Om filmen

Maktens menn er en amerikansk spillefilm fra 2011 som bygger på skuespillet Farragut North (2008) av Beau Willimon. Willimon og George Clooney er filmens manusforfattere.

Filmens hovedperson er den unge pressetalsmannen Stephen Meyers. Sammen med kollegaene sine jobber han på spreng for at guvernør Harris (George Clooney) skal vinne primærvalget i Ohio og dermed ha størst mulighet til å bli demokratenes presidentkandidat.

Oppgave 1

Filmens originaltittel, The Ides of March, har klare referanser til William Shakespeares skuespill Julius Cæsar. Cæsar var en romersk keiser som ble myrdet i Senatet på den dagen som romerne kalte Idus Martiae i år 44 f.Kr. Selv om den romerske staten i prinsippet var styrt av en forsamling av likemenn, lå den reelle makten hos noen få utvalgte menn.

Søk etter mer informasjon på nettet om filmen, om Julius Cæsar og om Shakespeares drama. Hvorfor har filmen originaltittelen The Ides of March, tror du?

Oppgave 2

Se filmen, hjemme eller i klassen. Noter momenter fra filmen som du vil ha med i en fagartikkel om valgkamp og mediemakt

Oppgave 3

Sammenlign momentene med det du vet om medienes makt i forbindelse med norsk valgkamp.

  • Hvilke likheter finner du?

  • Hvilke forskjeller finner du, og hva kan årsakene være til disse forskjellene?

  • Maktens menn ble lagd i 2011. Siden den gang har sosiale medier blitt en viktig del av mediemakten. Hvordan tror du sosiale medier ville ha påvirket valgkampen som filmen skildrer?

Oppgave 4

Oppsummer og diskuter svarene i klassen.

Relatert innhold

Kildemateriale
Maktens menn

«Maktens menn» er George Clooneys fjerde spillefilm som regissør. Filmen handler om politisk kommunikasjon og journalistikk i den amerikanske valgkampen.


Skrevet av Ragna Marie Tørdal og Tina Andersson.
Sist faglig oppdatert 30.09.2021