Hopp til innhold
Bokmål
Fagartikkel

Produktets livsløp

Har du noen gang tenkt over at noen produkter «alltid» har vært på markedet, mens andre kun eksisterer en kort periode? Hva er det som gjør at produkter har så forskjellig levetid? Hva kjennetegner livsløpet til et produkt?

Livsløp

Alle produkter og tjenester har en viss levetid på markedet og går gjennom et livsløp. Etter at et produkt er utviklet og lansert, går et produkt gjennom de fire fasene introduksjon, vekst, modning og tilbakegang. Noen produkter kan ha et langt liv, mens andre produkter kan ha et kort liv før de forsvinner og blir erstattet av nye produkter.

Utvikling

Perioden fra en idé oppstår og fram til produktet lanseres på markedet, kalles utviklingsfasen. Du kan lese mer om produktutviklingsprosessen i artikkelen Produktutvikling.

Introduksjon

Den fasen i produktets livsløp hvor produktet introduseres på markedet, kalles introduksjonsfasen. I denne fasen er det viktig å vekke oppmerksomhet og stimulere interessen blant brukerne. Det er ofte nødvendig å bruke store ressurser på markedskommunikasjon, og det er vanlig at salget øker langsomt.

Influensere

I introduksjonsfasen må vi forsøke å nå kjøpere som er tidlig