Produktets livsløp
Alle produkter og tjenester har en viss levetid på markedet og går gjennom et livsløp. Etter at et produkt er utviklet og lansert, går et produkt gjennom de fire fasene introduksjon, vekst, modning og tilbakegang. Noen produkter kan ha et langt liv, mens andre produkter kan ha et kort liv før de forsvinner og blir erstattet av nye produkter.
Utvikling
Perioden fra en idé oppstår og fram til produktet lanseres på markedet, kalles utviklingsfasen. Du kan lese mer om produktutviklingsprosessen i artikkelen Produktutvikling.
Introduksjon
Den fasen i produktets livsløp hvor produktet introduseres på markedet, kalles introduksjonsfasen. I denne fasen er det viktig å vekke oppmerksomhet og stimulere interessen blant brukerne. Det er ofte nødvendig å bruke store ressurser på markedskommunikasjon, og det er vanlig at salget øker langsomt.
Influensere
I introduksjonsfasen må vi forsøke å nå kjøpere som er tidlig