Produktnivåer - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Produktnivåer

Hva er egentlig et produkt? For å få en mer nyansert forståelse av hva et produkt er, må du lære å skille mellom ulike produktnivåer. Vi deler inn i kjerneproduktet, det konkrete produktet, det forventede produktet, det utvidede produktet og det potensielle produktet.

Kjerneproduktet

Begrepet kjerneprodukt sikter til behovet som dekkes når du kjøper et produkt. Kjerneproduktet er den innerste motivasjonen din for kjøpet. For eksempel kan avslapning være kjerneproduktet ved kjøp av en reise.

Andre eksempler kan være at du dekker behovet for mat og drikke ved å handle brød, melk og pålegg, du kjøper deg glatt og frisk hud ved å velge en spesiell hudkrem, eller du kjøper deg plass i en spesiell omgangskrets ved å skaffe deg en jakke som er veldig populær blant menneskene i denne gruppen.

Det konkrete produktet

Det konkrete produktet er, som uttrykket sier, det faktiske produktet du kjøper for å dekke et behov. Det er som oftest det konkrete produktet vi sikter til når vi snakker om produkter i det daglige, men som markedsfører er det hensiktsmessig at du har en mer nyansert forståelse enn som så.

I eksempelet med reisen, der avslapning er kjerneproduktet, er selve reisen kjøpt fra reiseselskapet det konkrete produktet. I eksempelet med jakken du kjøpte for å passe inn i en spesiell vennekrets, er det selve jakken som er det konkrete produktet, med de egenskapene den måtte ha knyttet til snitt, farge, materiale og bruksområde.

Det forventede produktet

Det forventede produktet dreier seg om tilleggsverdiene som forventes å følge med på kjøpet av et produkt. Du forventer for eksempel at restauranten har god service, rene bord, at servitøren har gode kunnskaper om maten, at det er en behagelig temperatur i lokalet og at maten er god. Ved kjøp av en TV forventer du å få med en bruksanvisning og at det følger med en garanti mot fabrikasjonsfeil.

Det utvidede produktet

Det utvidede produktet er tilleggsytelser som kan følge med kjøpet ut over det kjøperne forventer. Slike tilleggsverdier kan være ekstra service, oppfølging fra selgers side etter at du har kjøpt, ekstra garantier og så videre.

Det kan for eksempel være en liten krukke med impregnering når du kjøper sko, eller noen gratisprøver på hudkremer når du har vært til hudpleie i en salong. Noen ganger kan en liten ekstra oppmerksomhet eller tilleggsytelse ha stor betydning og være med på å differensiere produktet fra konkurrenters produkt. Kan du huske noe som gjorde ekstra godt inntrykk på deg ved en kjøpsopplevelse?

Det potensielle produktet

Det potensielle produktet er mulige tilleggsytelser, endringer og utvidelser som produktet kan videreutvikle i framtiden, for å gi det ytterligere verdi.

Hvordan tror du for eksempel framtidens bil vil være? Selvstyrende biler, som kalles autonome, er noe hele bilbransjen jobber med. Med autonome biler kan du gjøre andre ting mens du kjører. Dette kan igjen skape et behov for et interiør som endres etter hva du vil gjøre, et såkalt modulært interiør. Kanskje du kan legge deg ned og sove i en fullverdig seng mens bilen kjører deg dit du skal?

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 06.10.2020