Digital markedsføring - Lag din egen annonse på Facebook - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Digital markedsføring

Oppgave

Lag din egen annonse på Facebook

Opprett en annonse på Facebook, og analyser og vurder effekten av annonsen.

Annonse på Facebook

Har dere deres egen mediebedrift, tar dere utgangspunkt i denne. Hvis ikke, kan dere høre om dere kan få opprette en annonse for skolen.

For å annonsere på Facebook klikker du inn på Facebook Business. Facebook har her satt opp sju trinn for å opprette en annonse. Bruk disse sju trinnene for å opprette deres egen annonse. I det siste punktet skal dere måle effekten av annonsen.

  1. Velg målsetting

    Økt salg fra bedriftens nettsted er et eksempel på en målsetting for annonsen.

  2. Velg publikum

    Her kan du velge kjønn, alder, bosted, interesser m.m.

  3. Bestem hvor annonsen skal vises

    I tillegg til Facebook kan du velge at annonsen skal vises i Messenger, på Instagram og i andre mobilapplikasjoner.

  4. Angi budsjett

    Du kan her velge mellom dagsbudsjett eller totalbudsjett for annonsen. I tillegg angir du tidsrommet du ønsker å annonsere.

  5. Velg format

    Her velger du formatet på annonsen. I tillegg til tekst kan du bruke et vanlig bilde, en samling av bilder, bildekarusell, video m.m.

  6. Send inn bestilling

    Facebook bruker en auksjonsmetode for å avgjøre hvilken annonse som skal vises til hvilken bruker. Om din annonse vinner auksjonen, avhenger av budsjettet ditt, relevans for brukeren og kvaliteten på annonsen.

  7. Mål og administrer annonsen

    I annonseadministrasjonen på Facebook kan du følge med på hvor stor effekt annonsen har. Hvor mange har vist engasjement for annonsen, og har annonsen generert økt salg for bedriften?

Skrevet av Tone Hadler-Olsen.
Sist faglig oppdatert 11.06.2019