Digital markedsføring - Google Ads - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Digital markedsføring

Fagartikkel

Google Ads

Google Ads, tidligere kjent som Google AdWords, er annonsering på nett. Har du en bedrift, kan du bruke Google Ads til å markedsføre produktene og tjenestene dine på Google Søk, YouTube og andre nettsteder.

Med Google Ads kan du oppnå økt trafikk på nettsiden. Du betaler bare når brukere har interaksjon med annonsen din, for eksempel når de klikker på annonsen eller ringer til bedriften din.

Annonser hos Google Ads når frem til kunder ved at de blir plassert i søkeresultat i Google. Det er tre grunnleggende annonse- og kampanjetyper:

  1. Kampanjer i søkenettverket: Tekstannonser som kan vises i Googles søkeresultatsider når noen søker etter produkter eller tjenester som har likhetstrekk med dem du tilbyr

  2. Kampanjer i displaynettverket: Bildeannonser som vises på nettstedene og i appene kundene dine besøker, for eksempel på VG

  3. Videokampanjer: Videoannonser med en varighet på seks eller femten sekunder, som spilles av like før eller midt i YouTube-innhold.

Målretting og "remarketing"

I Google Ads kan du bruke målretting for at annonsen din skal bli sett av bestemte typer mennesker eller i bestemte sammenhenger eller innholdstyper. Du kan for eksempel målrette annonsen mot personer som har besøkt nettstedet ditt. En slik målretting kalles remarketing og brukes for å få personene tilbake til nettstedet for å fullføre en bestilling.

Remarketing må brukes målrettet, slik at du ikke spammer folk med annonsen din. Du bør også bruke capping, som er en funksjon som begrenser hvor ofte den samme brukeren ser en annonse i Google. Selger du et produkt som kunden vanligvis bare kjøper en gang, bør du ikke bruke remarketing til kunder som allerede har kjøpt produktet. I verste fall kan dette føre til en fiendtlig innstilling mot merkevaren.

Søkeord og emner

Du kan også angi søkeord eller emner for at annonsen din skal bli sett av personer som sannsynligvis er interessert i bestemte produkttyper, for eksempel sykkelrelaterte produkter. For å nå bestemte typer mennesker kan du målrette annonsen mot ulike demografiske grupper, bestemt for eksempel ut fra kjønn, sivilstatus, barn, interesser og bosted.

Google gir deg rapporter, statistikk og tips, slik at du kan utvikle annonsekampanjen til å bli stadig mer treffsikker.

Vil du lese mer, gå til Google sin side om Google Ads.

Skrevet av Tone Hadler-Olsen.
Sist faglig oppdatert 27.05.2019