Repetisjonsspørsmål om salgsprosessen - Innovasjon og markedsføring (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Repetisjonsspørsmål om salgsprosessen

Hvordan lærer du best? Lag din egen læringsstrategi for å lære om salgsprosessen. Bearbeid fagstoffet, og svar på repetisjonsspørsmål individuelt. Gå deretter sammen med en læringspartner, og still hverandre annethvert spørsmål.

Spør hverandre!

For at du skal huske hva salgsprosessen er, og hva som inngår i hver fase, er det lurt å bearbeide fagstoffet og tvinge deg selv til å bruke egne ord for å forklare fagbegreper. Det er da du virkelig lærer!

For å lære på en annen måte kan du prøve å lære stoffet bort til den du sitter ved siden av. Da er du nærmest sikker på at du kan det, for det du lærer bort til andre, det du kunne selv. Svar derfor først skriftlig på spørsmålene på egen hånd. Gå så sammen med den du sitter med, og still hverandre annethvert spørsmål.

Repetisjonsspørsmål

  1. Forklar med egne ord hva som menes med begrepene

    1. salg

    2. salgsprosessen

  2. Gjør rede for

    1. planleggingsfasen

    2. kontaktfasen

    3. behovsanalysefasen

    4. argumentasjons- og demonstrasjonsfasen

    5. salgsavslutningsfasen

    6. oppfølgingsfasen

  3. Hva menes med "sannhetens øyeblikk"?

  4. Hva kjennetegner et godt salgsargument?

  5. Hva er hensikten med kundeoppfølging etter at et salg er avsluttet?

  6. Hva tror du er forskjellen på en salgsorientert og en kundeorientert selger?

  7. Beskriv noen viktige egenskaper hos en god selger.

  8. Hva innebærer god salgskompetanse?

  9. Salgs- og Reklameforeningen i Bergen har en årlig kåring av årets unge selgerforbilde. Øyvind Lien, som du kan se i videoen under, var en av finalistene i 2019. Noter ned det du mener er det viktigste stikkordet knyttet til salg som Øyvind forteller om i videoen.

Øyvind Lien fra Fjord Line ble i 2019 nominert til årets unge selgerforbilde av Salgs- og Reklameforeningen i Bergen. Se hva han mener er viktig for å lykkes som selger. Video: Leverandør / CC BY-NC-ND 4.0
Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 08.11.2017