Døme på eksamensoppgåver for sal, service og reiseliv
Eksamensoppgåva består gjerne av eit breitt tema som dekker mange av kompetansemåla i naturfag. Saman med oppgåva kan du få ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgåver, der du skal velje ei av desse.
Du bruker førebuingstida til å setje deg inn i det temaet du har fått, og det forsøket du har valt.
Vel eit produkt som er relevant for sal, service og reiseliv, og vurder livsløpet til produktet.
Aktuelle punkt
- Kva meiner vi med livsløpet til eit produkt?
- Ta utgangspunkt i produktet du har valt, og beskriv dei mest sentrale fasane i livsløpet til dette produktet.
- Diskuter korleis dei ulike fasane påverkar berekraftig utvikling med tanke på miljø, økonomi og sosiale forhold.
- Foreslå moglege tiltak som kan gjere produktet meir berekraftig.
Gi ei kort oversikt over dei mest aktuelle miljøutfordringane knytte til sal, service og reiseliv. Vel ei miljøutfordring som du drøftar i detalj.
Aktuelle punkt
- Gi ei kort oversikt over dei miljøutfordringane du har funne.
- Kva blir meint med berekraftig utvikling?
- Kvifor er berekraftig utvikling viktig òg for handel og reiseliv?
- Vel ei av miljøutfordringane som du diskuterer nærare.
- Kva går miljøutfordringa ut på? Kva er problemet?
- Foreslå moglege tiltak som kan bidra til ei løysing på problemet. Knytt det gjerne opp mot andre delar av læreplanen (teknologi, berekraftig utvikling, helse og livsstil).
- Korleis kan vi som privatpersonar bidra?
Vel eit aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøftar, eller ta utgangspunkt i ein av casane i artikkelen Livsstilsvanar hos norske ungdommar.
Presenter det du finn ut.
Tips!
I artikkelen Livsstilen din ligg det eit rekneark som inneheld resultat frå ei stor undersøking om livsstilen til ungdom.
Vel deg ut eitt eller nokre få område som du undersøker nærare. Lag grafiske framstillingar, og presenter det du finn ut.
Aktuelle punkt
- Kva blir meint med helse?
- Kva er livsstil?
- Kva er samanhengen mellom helse og livsstil?
- Kva meiner du kjenneteiknar god helse?
- Kvifor er spørsmålet du har valt, aktuelt?
- Korleis kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?
Framfor deg har du eit utval matvarer (til dømes mjølk, sukker, mjøl, potetmjøl, olivenolje, eple, eggekvite).
Planlegg eit forsøk der du skal undersøke innhaldet av eitt eller fleire næringsstoff i desse matvarene (til dømes påvise stivelse eller protein).
Aktuelle punkt
- Forklar og vis korleis du vil gjennomføre eit slikt forsøk.
- Korleis vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
- Kva gjer du med eventuelt avfall frå forsøket?
Kva blir meint med næringsstoff?
Vel eitt eller fleire næringsstoff. Forklar korleis dei er bygde opp, kva som skjer med dei i kroppen, og kva som kan vere gode kjelder til desse næringsstoffa.
Gjer kort greie for funksjonen til det næringsstoffet / dei næringsstoffa du har valt.
Forklar og vis korleis du kan påvise desse næringsstoffa.
- Kva meiner vi med eit variert kosthald?
- Kva er samanhengen mellom kosthald og helse?
- Kommenter påstanden "Det er ikkje berekraftig å ete kjøtt", eller finn ein annan påstand om kosthald og vurder kor påliteleg han er.
I løpet av skuleåret har du jobba med ei sjølvvald problemstilling. Presenter det du har funne ut, og argumenter for den metoden du valde å bruke.
Aktuelle punkt
- Kvifor valde du denne problemstillinga?
- Kva hypotesar har du jobba med?
- Korleis undersøkte du om hypotesane stemde?
- Kva fann du ut?
- Korleis heng det du har funne ut, saman med andre emne i naturfag og andre fag?
Korleis er det du har funne ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Du skal utforske og presentere teknologi knytt til sal, service og reiseliv og vurdere han i eit berekraftsperspektiv.
Aktuelle punkt
- Kva er teknologi? Gi døme.
- Korleis blir den aktuelle teknologien brukt i utdanningsprogrammet ditt?
- Kva fordelar gir denne teknologien?
- Vurder kva positiv og negativ innverknad teknologien kan ha på ei berekraftig utvikling.
- Kan teknologien knytast til eitt eller fleire av berekraftsmåla?
Foreslå moglege forbetringar av teknologien.