Hopp til innhald
Læringssti

Du er no inne i ein læringssti:
Utforsk forteljeteknikkar og verkemiddel i medieuttrykk

Oppgåve

Utforsk forteljeteknikkar og verkemiddel

I desse oppgåvene skal du utforske og reflektere over val av forteljeteknikkear og verkemiddel, i eigen og andres medieproduksjon.

I mediefaga øver du på å bruke ulike stilar, verkemiddel, forteljeteknikkar og dramaturgi i eigne medieuttrykk. Du lærer å tilpasse innhaldet ditt til føremål, bodskap, målgruppe, situasjon og medieplattform. No skal du utforske forteljeteknikkar og verkemiddel i eigen og andres produksjon. Du skal først studere animasjonsfilmen Sinna Mann.

Oppgåve A

Del 1: Bruk sansane dine!

I kortfilmen Sinna Mann er det brukt bestemte forteljeteknikkar og sterke verkemiddel for å nå målgruppa med ein alvorleg bodskap. No skal du sjå starten på kortfilmen – anslaget – ved å bruke nokre av sansane dine.

Vel mellom å sjå klippet utan lyd og teksting eller å lytte til klippet utan å sjå på bileta. Forsøk å førestille deg kva som skjer.

Etter å ha sett eller høyrt klippet kan du snakke med ein annan om kva de trur kortfilmen handlar om.

Del 2: Vurder forteljeteknikkar og verkemiddel i Sinna Mann

Animasjonsfilmen Sinna Mann er laga av Anita Killi etter ei barnebok av Gro Dahle og Svein Nyhus. Temaet i filmen er vald i nære relasjonar. Sjå filmen, og svar på spørsmål om bruken av verkemiddel og forteljeteknikkar.

Forteljeteknikk


  • Kva handlar filmen om, og kva vil han fortelje oss (tema og bodskap)?
  • Kven er forteljaren i filmen?
  • Kva effekt skaper valet av barnestemma som fortel?
  • Kva synest du om anslaget i filmen?
  • Kven meiner du er målgruppa for filmen?
  • Trur du filmen klarer å vekkje og halde målgruppa interessert?
  • Korleis er dramaturgien i filmen?

Verkemiddel

  • Kva for nokre filmatiske verkemiddel er brukte i anslaget?
  • Korleis er dei filmatiske verkemidla med på å understreke bodskapen?
  • Kva slags lydar er med på å understreke ulike stemningar i filmen?
  • Beskriv spesielt korleis lyden i starten av filmen er med på å gi forteljinga ein ekstra dimensjon.
  • Kva slags musikk er brukt, og kva verknad har han?
  • Kva verkemiddel er brukte i teikningane? Sjå på fargebruk, kontrastar (til dømes i storleik og form), utsnitt og perspektiv.
  • Kva verkemiddel bruker teiknaren Svein Nyhus for å få fram Bojs oppleving av Sinna Mann?
  • Gjentakingar framhevar og forsterkar det vi seier. Kva gjentakingar finn du? Kva verknad har dei?

Oppgåve B

Del 1: Utforsk eit nytt forteljegrep

Skriv eit framhald av Sinna Mann sett gjennom auga til ein av desse personane:

  • mora
  • faren
  • kongen


Tenk over kva forteljetekniske grep du kan gjere for å halde spenninga oppe. Det kan til dømes vere

  • å skrive vidare på historia, i kronologisk rekkjefølgje
  • å starte med tilbakeblikk eller gå fram i tid
  • å begynne midt i ein episode (in medias res)

Korleis forandrar historia seg når du skiftar forteljar? Skjer det noko med dramaturgien (oppbygninga)?

Del 2: Legg til passande verkemiddel

Sjå for deg at du får i oppdrag å lese inn den nye historia din. Det ferdige produktet skal bli ei lydbok for barn. Kva verkemiddel ville du ha brukt for å skape bilete i hovudet på lyttaren? Lydlege verkemiddel du kan bruke, er til dømes

  • stemmer og replikkar (innlesinga, tempo, stemmer)
  • lydeffektar
  • miljølydar
  • musikk
  • stille/pausar

Spel av lydfortejlinga di i klassen. Kva forteljegrep likte de best / synest de var mest kreative hos dei andre? Kva verkemiddel synest de fungerte bra?

Relatert innhald

Kjeldemateriale
Sinna mann

Norsk animasjonsfilm av filmskapar Anita Killi om vald i nære relasjonar. Filmen er basert på ei biletbok av Gro Dahle og Svein Nyhus.

Fagstoff
Lyd som verkemiddel

Lyd kan skape bilete eller vere med på å fylle ut dei bileta du ser. Her kan du lære korleis lyd kan brukast som verkemiddel i ulike medieproduksjonar.