Er utviklingen i verden bærekraftig?
Del klassen i tre grupper. Hver gruppe skal fordype seg i en eller to artikler. I tillegg må dere gjerne bruke andre kilder til å finne informasjon om temaet.
Gruppe 1: "Bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål" og "Bryllupskakemodellen". Hvordan forklares det i artiklene hva bærekraftig utvikling er, og hva er de tre dimensjonene ved bærekraft? Hvorfor har man valgt å si at klima og miljø er viktigst i bryllupskakemodellen?
Gruppe 2: "Antropocen – menneskets tidsalder". Hva står det i denne artikkelen om hvordan det går med naturen, og hvordan vi mennesker bruker naturen i dag? Er denne utviklingen bærekraftig?
Gruppe 3: "Det går ganske bra med verden". Hvordan går det med verden og utviklingen i verden ifølge denne artikkelen? Hvilke argumenter kan dere hente herfra som taler for at utviklingen er positiv?
Les artikkelen eller artiklene individuelt og noter stikkord. Se på spørsmålene knyttet til artiklene i avsnittet over. Prøv å finne argumenter både for og imot at utviklingen vår er bærekraftig i dag.
Gå sammen i gruppa eller i par og del det dere har funnet. Noter ned ulike argumenter for om utviklingen er bærekraftig eller ikke.
Det store spørsmålet som skal diskuteres, er om utviklingen vår i dag er bærekraftig eller ikke. Målet er å få fram ulike argumenter.
Gå sammen i mindre grupper, med elever fra hver av de tre opprinnelige gruppene representert i hver gruppe. Gruppa velger en ordstyrer og en referent. Ordstyreren styrer diskusjonen, mens referenten skriver ned argumentene som kommer fram. Resten av gruppa diskuterer.
Læreren samler trådene i en klassesamtale. Hva kan vi si kjennetegner bærekraftig utvikling? Og hvilke argumenter har klassen kommet fram til?
Snakk gjerne om hvordan prosessen i gruppene har vært, og hvordan diskusjonene gikk.