Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Er klima og miljø viktigst for å skape bærekraftig utvikling?

Hvilke forhold er viktigst når vi skal oppnå bærekraftig utvikling? Er klima og miljø, sosiale forhold og økonomi like viktige? I denne oppgaven skal dere jobbe med de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling og vurdere om klima og miljø er viktigst blant dem.
Modell som likner ei bryllupskake med tre lag. Det nederste laget er merket klima og miljø, det midterste laget er merket sosiale forhold, og det øverste laget er merket økonomi. Kvadrater med hvert sitt bærekraftsmål er plassert rundt kaka. Hvert kvadrat har sin egen farge som korresponderer med en del av kaka. Illustrasjon.

For å løse denne oppgaven bør dere ha lest og jobbet med disse ressursene:

Mål med oppgaven

I denne oppgaven skal dere

  • bli bevisste på de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling

  • få en bedre forståelse av hvorfor noen mener at klima og miljø er den viktigste dimensjonen av bærekraftig utvikling

  • få økt bevissthet rundt egne tanker og meninger om bærekraftig utvikling

  • øve på å finne argumenter både for og mot en påstand

Diskuter betydningen av klima og miljø

Spørsmålet dere skal diskutere, er: Er klima og miljø det viktigste for å få til bærekraftig utvikling?

  1. Individuelt arbeid (10 minutter): Start med å undersøke klima- og miljødimensjonen ved bærekraftig utvikling. Se nærmere på de fire bærekraftsmålene som ligger under klima og miljø i bryllpskakemodellen. Tenker du at disse er viktigere enn de andre bærekraftsmålene? Hvorfor eller hvorfor ikke?

  2. Individuelt arbeid (5 minutter): Fyll inn argumenter du kommer på både for og mot at klima og miljø er det viktigste for å oppnå bærekraftig utvikling. Bruk enten det interaktive skjemaet under eller pc/notatbok.

  3. Gruppearbeid (10–15 minutter): Gå sammen i grupper på to–fire elever. Del det dere har skrevet. Du kan gjerne skrive inn andres argumenter hvis du synes de er gode. Bruk de siste to minuttene på å skrive en oppsummering (gjerne i skjemaet under). Dette kan dere gjøre individuelt eller sammen som gruppe.

  4. I klassen (10 minutter): Læreren styrer en plenumsdiskusjon. Her er det ikke noe som er riktig eller feil. Målet er å få fram ulike argumenter og å diskutere disse.

CC BY-SASkrevet av Hans Græsli.
Sist faglig oppdatert 04.03.2024

Læringsressurser

Bærekraftig utvikling