Hva kan du nå om bærekraftig utvikling? Hvordan kan vi bruke naturen og områdene rundt oss på en mer bærekraftig måte?
Hvordan kan vi leve bærekraftig her?
Gjennom geografifaget skal du øve på å forklare "Hvorfor er det slik akkurat her?". I emnet Bærekraftig utvikling har du utforsket spørsmålet "Hvordan kan vi leve bærekraftig her?".
I emnet Bærekraftig utvikling har vi gått gjennom
de ulike dimensjonene ved bærekraftig utvikling og ulike syn på hva som er det viktigste for å skape bærekraftig utvikling
FNs bærekraftsmål
at vi mennesker ikke tar godt nok vare på naturen, men at utviklingen på mange andre områder er positiv
ulike fagbegreper som vil være nyttig å trekke inn når du skal jobbe med andre emner i faget
Bærekraftig utvikling er et tverrfaglig tema som går som en rød tråd gjennom hele geografifaget. Det du har lært i dette emnet, må du ta med deg og bruke i de andre emnene i faget også.
Har du kontroll på sentrale fakta?
Her kan du sjekke om du har fått med deg sentrale begreper og viktig faktakunnskap om bærekraftig utvikling. Du kan bla deg gjennom kortene mange ganger. Når du har valgt "Dette kan jeg" tre ganger, vil ikke dette kortet være med i neste runde.
Kan du bruke det du har lært?
Gå gjennom oppgave 1–8 under og se om du kan forklare det det spørres etter.
Velg ett av punktene under og diskuter i par eller grupper.
Det å kunne diskutere, drøfte og vurdere er komplisert og utfordrende. Du må både forstå en del fagbegreper, du må kunne forklare hvordan ting fungerer, og så må du bruke alt dette til å vurdere ulike svar, argumenter og løsninger opp imot hverandre.
Hvor bærekraftig er ditt hjemsted i dag, og hva kunne ha gjort det mer bærekraftig?
Er klima og miljø den viktigste dimensjonen ved bærekraftig utvikling?
Hva bør Norge prioritere for at utviklingen i landet skal bli mer bærekraftig?
Hvorfor er ikke måten vi bruker naturen på i dag, bærekraftig?
Diskuter denne påstanden: Mennesket er jordens farligste rovdyr.
Eksempel
For å kunne vurdere om bruken vår av naturen er bærekraftig, er det fint å starte med å forklare hva bærekraft og bærekraftig utvikling er. Så må du kunne si noe om hvordan vi bruker naturen i dag, helst ved hjelp av ulike fagbegreper. Du må også kunne forklare fordeler og ulemper med dagens bruk. Til slutt må du vurdere ulike alternative måter å bruke naturen på. Kanskje er det fint å også se på noen av fordelene med å bruke naturen som vi gjør i dag. Når du diskuterer disse ulike tingene opp imot hverandre, kan du til slutt komme fram til en godt begrunnet konklusjon.
Tips til lærer
Å lære å lære
I læreplanen står det at elevene skal lære å lære. Da må de bli bevisste på sin egen læringsprosess. Denne ressursen er laget med utgangspunkt i RAV-modellen. Den er knyttet til Blooms taksonomi og er en måte å dele inn læring på i tre nivåer. Elevene kan bruke dette som et verktøy for å bli bevisste på hva de mestrer, og hva de trenger å trene på.
RAV (reproduksjon, anvendelse og vurdering)
I skolefagene skal eleven opparbeide seg kompetanse. For å ha kompetanse i noe må du både ha kunnskaper og ferdigheter. I geografi skal elevene både lære faktakunnskap og ferdigheter og tilegne seg evnen til å diskutere og drøfte. For å hjelpe elevene å forstå hva de skal kunne, kan vi dele dette inn i tre nivåer. Denne inndelingen kalles RAV. God kompetanse krever at elevene behersker alle disse tre nivåene, og vurdering er det høyeste og vanskeligste nivået. Likevel må vi ikke ha en for mekanisk tilnærming til dette. I noen emner i faget kan for eksempel god evne til gjengivelse gi høy måloppnåelse, avhengig av hva målet er.
R = reproduksjon: Dette handler om å kunne gjengi og reprodusere fakta.
A = anvendelse: Dette handler om å kunne bruke ferdigheter, for eksempel å lese informasjon fra et kart eller en graf, forklare hvordan noe virker, eller bruke det du har lært, i nye sammenhenger.
V = vurdering: Dette handler om å kunne analysere og drøfte. Da må du kunne gjengi fakta, forklare hvordan ting virker, se ting i sammenheng og vurdere de ulike tingene og argumentene opp imot hverandre.
Alle emnene i geografifaget på NDLA har en slik oppsummeringsressurs med oppgaver delt inn etter RAV-modellen.
Kilder
Motzfeldt, G., Eie, S. & Mikkelsen, R. (2022). Vurdering i geografi og samfunnsfag. I R. Mikkelsen & P. J. Sætre (Red.), Geografididaktikk for klasserommet (4. utg., s. 327–349). Cappelen Damm Akademisk.