Nivå 2: Lag helsetninger med to verbal med lappemetoden
Skriv ut vedlegget under og klipp ut setningsleddene. Sitt i par.
Lag fem setninger med subjektet først i setningen. Setningene har hjelpeverb og hovedverb.
Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.
Filer
- Lappemetoden nivå 2(DOCX)
Bruk de samme lappene som i forrige oppgave.
Studer illustrasjonen øverst på siden og legg merke til hvilken rekkefølge setningsleddene skal ha.
Lag fire setninger med adverbialet først i setningen.
Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.
Skriv ut de tomme lappene i vedlegget og klipp ut. Sitt i par.
Filer
Skriv inn setningsledd på lappene. På den blå subjektslappen må det stå et substantiv (hunden, gutten, mannen...) eller et pronomen (jeg, vi...), på den gule V2-lappen skal det stå et hjelpeverb, på den oransje et hovedverb og så videre.
Bytt lapper med en annen gruppe. Klarer dere å sette lappene sammen til setninger?
Sett dere sammen med gruppa dere byttet lapper med og sammenlikn setningene dere har laget.
Skriv en kort historie om hva du skal gjøre i morgen ved å bruke futurum. Bruk hjelpeverbet "å skulle" sammen med et hovedverb: "I morgen skal jeg på skolen".
Bind sammen setningene med ord som "først", "etterpå", "så" og "til slutt".
Plasser setningsleddene subjekt, hjelpeverb, hovedverb, direkte objekt og adverbial på riktig sted. Husk at hjelpeverbet skal på førsteplass!
Se på eksempelet under:
I morgen skal jeg først stå opp. Så skal jeg dra på skolen. Etterpå skal jeg hjem. Da skal jeg spise middag med familien.
Les historiene høyt for hverandre i grupper. Gi hverandre tilbakemelding på om dere har plassert setningsleddene i riktig rekkefølge. Spør læreren hvis dere er i tvil.
Relatert innhold
Lær å lage gode setninger på norsk med lappemetoden.