Lær elevene syntaks med lappemetoden
Lappemetoden er en velbrukt metode for å lære elever med norsk som andrespråk reglene for norsk syntaks. Det er tre viktige prinsipper i metoden:
Visualisering kan gjøre grammatiske regler enklere å forstå. Lappemetoden bruker farger.
Fargene kan ikke bare lette forståelsen, men også gjøre det lettere å huske reglene når eleven snakker eller skriver.
Lappemetoden er en taktil arbeidsform. Elevene skal ikke skrive på et ark eller en pc eller fylle inn ord. I stedet skal de flytte rundt på fysiske lapper.
Lettere å forstå og huske
Mange elever som skal lære norsk, synes det er vanskelig å forstå og huske på hvor de ulike setningsleddene skal stå. Derfor vil du ofte se setninger som "I dag hun skal gå til byen". Eleven plasserer verbalet på tredjeplass og bryter med det V2-regelen.
Men bruker du lappemetoden, kan du hjelpe eleven ved å si: "Husk at oransje alltid skal på andreplass." Vi bruker alltid den sterke oransjefargen på verbalet, siden nettopp dette setningsleddet ofte blir plassert feil i setninger.
Lappemetoden er en super måte å skape samarbeid og diskusjon på. Del lappene ut til elever som sitter i par eller grupper og be dem lage setninger. Det er gode sjanser for at du hører dem bruke fagbegreper og diskutere syntaks på denne måten: "Nei, den kan ikke ligge der. Det er oransje – verbalet. Det skal på andreplass." Eller: "Nei, den må vi flytte. Det er jo et lilla setningsadverbial. Det skal alltid etter den oransje – verbalet."
Under finner du lenker til oppgaver du kan bruke i klasserommet. Alle oppgavene har vedlegg du skal skrive ut, slik at du kan klippe ut setningsledd. Du vil også finne vedlegg som gir deg mulighet til å skrive ut tomme bokser, så du eller elevene kan skrive inn ord selv.
Nivå 1: Lag enkle helsetninger med lappemetoden
Nivå 2: Lag helsetninger med to verbal med lappemetoden
Nivå 3: Lag helsetninger med setningsadverbial med lappemetoden