Nivå 1: Lag enkle helsetninger med lappemetoden
Skriv ut vedlegget under og klipp ut setningsleddene. Sitt i par.
Filer
- Lappemetoden nivå 1(DOCX)
Lag fire setninger med subjektet først i setningen.
Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.
Skriv selv: Lag to setninger med subjekt, verbal, direkte objekt og adverbial på et ark eller på pc-en. Subjektet skal først.
Bruk de samme lappene som i forrige oppgave.
Lag fire setninger med adverbialet først i setningen.
Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.
Gjør om på de to setningene dere nettopp laget. Nå skal adverbialet først.
Skriv ut de tomme lappene i vedlegget og klipp ut setningsleddene. Sitt i par.
Filer
Skriv inn setningsledd på lappene. På den blå subjektslappen må det stå et substantiv (hunden, gutten, mannen...) eller et pronomen (jeg, vi...). På den oransje lappen må det stå et verb som kan ta objekt (gir, drikker, lager, liker...) og så videre.
Bytt lapper med ei annen gruppe. Klarer dere å sette lappene sammen til riktige setninger?
Sett dere sammen med gruppa dere byttet lapper med, og sammenlikn setningene dere har laget.
Skriv en kort historie om hva du gjorde i går. Prøv å lage enkle setninger med subjekt, verbal, direkte objekt og adverbial. Målet er at du skal
binde sammen setningene med ord som "først", "etterpå", "så" og "til slutt"
plassere setningsleddene subjekt, verbal, direkte objekt og adverbial på riktig sted
Se på eksempelet under:
Først dro jeg til byen. Så gikk jeg på kafé. Etterpå besøkte jeg en venn. Til slutt dro jeg hjem.
Relatert innhold
Lær elevene å lage gode setninger på norsk med lappemetoden.