Hval sjokolade
I denne oppgaven skal du, med utgangspunkt i Hval sjokolade, jobbe med konkurransemiddelet distribusjon. Oppgaven krever at du setter deg inn i distribusjonsstrategien til Hval sjokolade og bedriftens kamp om å få innpass hos matvarekjedene.
Nettressurser
- Nettsiden til Hval sjokolade
- Se sekvensene om Hval sjokolade fra NRK-dokumentaren ved navn Matvarekrigen. Sekvensene om Hval sjokolade er fra 06:36–10:20 og fra 20:21–27:57.
- NRK-artikkel ved navn "Sjokoladekrigen"
Til opplysning: Både dokumentaren og artikkelen er fra 2015.
Med utgangspunkt i Hval sjokolade skal du gjøre følgende oppgaver:
- Gjør rede for hva vi i markedsføringssammenheng mener med distribusjon.
- Hvordan distribuerte Hval sjokolade produktene sine da de startet i 1996?
- Gjør rede for begrepene "distribusjonsform", "distribusjonsgrad" og "distribusjonskanal". Bruk Hval sjokolade som eksempel i redegjørelsen.
- Leverandører til de store matvarekjedene må jobbe hardt for å få lov til å selge varene sine i butikkene. Gjør rede for noen av utfordringene Hval sjokolade har møtt blant de store kjedene.
- Vurder den helhetlige distribusjonsstrategien til Hval sjokolade.
- Drøft påstanden: "Hval sjokolade bør slå seg til ro med at det er vanskelig for dem å få innpass i butikkhyllene hos matvarekjedene."
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 19.11.2020