Indirekte distribusjon
Valg av distribusjonsform dreier seg om hvorvidt bedriften skal ha direkte eller indirekte distribusjon. Ved indirekte distribusjon benyttes mellomledd for å få produkter ut til kundene. Denne distribusjonsformen gjør det mulig å nå store kundegrupper, men den har også sine ulemper.
Indirekte distribusjon
Vi snakker om indirekte distribusjon når det brukes mellomledd for å få produkter ut til kundene. Slike mellomledd kan for eksempel være grossister og detaljister.
Indirekte distribusjon er vanlig for de fleste masseproduserte varer. Masseproduksjon forutsetter nemlig store kundegrupper, og for å nå disse gruppene kreves det massedistribusjon med en rekke mellomledd som sørger for at varene blir tilgjengelige for flest mulig kjøpere.
Hva slags mellomledd som brukes, og hvor mange, er avhengig av varetype og hva som er vanlig i bransjen.
Et eksempel er Coca Cola, som selges i dagligvareforretninger, i kiosker, på bensinstasjoner, på spisesteder og så videre.
Et annet eksempel på indirekte distribusjon kan være distribusjon av biler. Bilene produseres på en fabrikk. Når de er ferdigstilte, sendes de med tog, lastebil eller båt over hele verden til forskjellige importører. Importørene selger bilene videre til forhandlere, og herfra kan de selges enkeltvis til kundene. Tenk deg hvor lang tid transport og videresalg tar, og hvor mange som har gjort en jobb før bilene når kundene.
Stor distribusjonsflate og lavere risiko
Den største fordelen ved indirekte distribusjon er at produsenten kan nå mange kunder og gi god spredning av produktene.
Når en virksomhet har ferdigstilt et produkt, kan det selges til grossister. Grossistene har et stort nettverk av kontakter ut mot detaljister, og hver detaljist kan nå ut til mange kunder.
Indirekte distribusjon gir en stor distribusjonsflate, det vil si mange utsalgssteder for produktene sine.
På den annen side kan det være en ulempe å gi fra seg kontrollen over distribusjonen ved å ikke alltid vite helt hvor produktene ender.
Indirekte distribusjon gir lite direkte kontakt med kundene. I tillegg koster det selvfølgelig noe å bruke mellomledd, siden alle skal ha en viss fortjeneste.
Lavere risiko
En fordel ved indirekte distribusjon er lavere risiko for produsenten. Når et mellomledd har kjøpt produktet, bærer de også kostnadene og risikoen ved transport, lagring og videresalg.
Mange av produktene vi som kunder kjøper, har indirekte distribusjon, siden de går gjennom flere mellomledd for å nå ut til oss som kunder.