Essay: Forstå sjangeren ved å dekonstruere en elevtekst
Hva kan dere om sjangeren essay fra før?
Sjangerbetegnelsen essay kommer fra det franske ordet essayer som betyr "å prøve". Hva sier det dere om sjangeren?
Hva er forskjellen på et essay og en artikkel, tror dere?
Skriv ned minst tre sjangertrekk du la merke til som er spesielle for sjangeren.
Skriv alle sjangertrekkene elevene i klassen har lagt merke til på tavla.
Se på illustrasjonen under. Det er ei visuell framstilling av forskjellen på et essay og en artikkel. Forstår dere denne?
Relatert innhold
Les fagartikkelen "Hva er et essay?". Mens du leser, skal du skrive ned de typiske sjangertrekk essayet har, punktvis.
Vend tilbake til elevteksten. Hvilke av sjangertrekka fra fagartikkelen kan du finne igjen i essayet "1 800 000 000 > 4 600 000"?
Nå skal du gå tettere inn på essayet og finne ut hvordan eleven som har skrevet denne teksten, bruker essayets virkemidler for å skrive utprøvende om et emne.
Sjangerkjennetrekk 1. Et essay er som en spasertur
Essayet er ei vandring i et tema. I motsetning til artikkelen er ikke målet å komme til et klar svar, en konklusjon. Du skal i stedet skrive utprøvende.
Dette kan du få til ved å bruke "omveier" eller "digresjoner". Eleven som har skrevet essayet "1 800 000 000 > 4 600 000", bruker mye av dette.
Lag en kopi av illustrasjonen under. Skriv inn hva som er hovedemnet i teksten ved den svarte rette streken, og skriv deretter inn hvilke digresjoner eleven bruker for å vandre i temaet.
Hvilken funksjon mener dere digresjonene i essayet har?
Sjangerkjennetrekk 2. Essayistens argumenter
En essayist har synspunkter og argumenterer for dem, men målet er ikke nødvendigvis å være etterprøvbar, men heller å bruke kreative innfallsvinkler som får leseren til å tenke.
Finn eksempler på
argumenter i teksten
kreativ argumentasjon til ettertanke
Sjangerkjennetrekk 3. Språklig lekenhet
I essayet kan du slippe deg løs språklig. Du trenger ikke skrive saklig og objektivt slik du gjør i artikkelsjangeren.
Finn eksempler på subjektivt språk i teksten.
Trekk ut eksempler på det du mener er godt, kreativt språk.
Sjangerkjennetrekk 4. Kunnskap er makt
Selv om essayet skal være lekent og utprøvende, bør du også vise kunnskap om emnet du skriver om. Elevteksten mestrer blandingen av kunnskap og en kreativ skrivestil godt.
Finn eksempler på hvordan eleven bruker kunnskap om
bibelhistorie
økonomi og globalisering
historie
dataspill og teknologi
språk og språkhistorie
Målet ved essayet er at leseren skal bli tatt med på ei vandring og få nye perspektiver på et tema. Essayet skal også ha en tydelig rød tråd, til tross for digresjonene.
I hvilken grad synes dere dette essayet oppnår dette?
Hvilke endringer kunne ha gjort teksten enda bedre? Kom med konkrete forslag, eller argumenter for hvorfor teksten ikke bør endres.
Skriv en oppsummering av det du har lært om essaysjangeren. Du skal prøve å skrive oppsummeringa med essayets skrivestil og virkemidler.
Bruk gjerne spørsmål som virkemiddel om det er noe du lurer på eller fortsatt ikke forstår om sjangeren.