Har du selvdisiplin?
Del 1: Hva gjør du?
Hvor flink er du til å få noe gjort? Gjør du oppgavene dine så raskt du får dem, eller venter du så lenge som mulig?
Er det forskjell på hvilke oppgaver du gjør raskt og hvilke du utsetter? Forklar!
Diskuter spørsmålene over i grupper. Hvilke argumenter har de som velger å gjøre oppgaver raskt? Og hva med de av dere som utsetter lengst mulig?
Del 2: Les essayet "Operasjon sjølvdisiplin" av Agnes Ravatn
Skum gjennom essayet raskt. Hva legger du merke til i teksten? Skriv ned førsteinntrykket ditt og noe du spesielt la merke til.
Les teksten grundig og noter ned svara på spørsmålene under:
Hva er definisjonen på prokrastinering? I teksten finner du to.
Hvilke ulemper ved prokrastinering trekker forfatteren fram?
I essayet finner du mange forklaringer på hvorfor noen utsetter oppgaver. Skriv ned minst tre. Kjenner du deg igjen i noen av forklaringene?
Essayet avsluttes med ei liste over hva du kan gjøre for å slutte med prokrastinering (om du er en av dem som driver med det). Hvilke vil råd vil du prøve å følge?
Hvis du aldri prokrastinerer, hvilke av punkta i teksten er det du følger?
Del 3: Se nærmere på sjangeren
Se nærmere på forfatterens virkemidler i essayet "Operasjon sjølvdisiplin". Start gjerne med å repetere hva et essay er. Se lenker nederst på siden.
Hvorfor er dette et essay? Diskuter med en medelev.
Diskuter i klassen: Hvilke essaytrekk finner dere?
Er det noe i teksten som bryter med sjangerforventingene du har til essayet?
Hva skaper humor i teksten?
Hva gjør at denne teksten er et essay og ikke et kåseri?
Tror du at du kommer til å endre arbeidsvaner etter å ha lest dette essayet? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hva tror du vil ha størst påvirkningskraft på deg – dette essayet eller en fagartikkel om samme emne? Begrunn!